شتابدهنده چیست و چگونه سرمایه گذاری می کند ؟

با رونق گرفتن پروژه های استارتاپی در دنیای امروز، حتما نام شتابدهنده، پیش شتابدهنده و سرمایه گذار و… را نیز شنیده اید و ممکن است از خودتان پرسیده باشید که شتابدهنده چیست و چه کاری انجام می دهد؟ و یا چه کمکی می تواند به ما بکند؟

به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال که “شتابدهنده چیست؟” می توانیم پاسخ دهیم که؛ شتاب دهنده ها، شرکت هایی خصوصی یا سازمان های دولتی هستند که از استارتاپ ها حمایت می کنند و هدف اصلی آن ها همراهی با صاحبان ایده از بدو تولد ایده تا راه اندازی کامل آن ها می باشد.

با اینکه مفاهیمی مثل استارتاپ ، پیش شتابدهنده و شتابدهنده و… ممکن است برای عموم مردم تازگی داشته باشد اما با یک تحقیق ساده در موتورهای جستجو اینترنتی ( مثل گوگل) و یا سایر شبکه های اجتماعی به راحتی می توانیم مطالب زیادی در رابطه با اینکه شتابدهنده چیست و استارتاپ ها از کجا شروع می شوند و… پیدا کنیم.

 

از ماهیت شتابدهنده ها چه می دانید ؟

اگر از ما بپرسید که شتابدهنده چیست؟ باید بگوییم که شتابدهنده ها در واقع کاتالیزورهایی برای افزایش سرعت رشد استارتاپ ها هستند. یعنی سازمان هایی هستند که به صورت مقطعی از زمان ورود کارآفرینان به شتابدهنده نیازهای مختلف آنان از قبیل نیازهای مالی، نیاز به فضایی برای کار، نیاز به آموزش و انتقال تجربه و… را برآورده می نمایند.

شتابدهنده ها که عموما خصوصی یا زیر مجموعه یک سازمان دولتی سرمایه گذار هستند به منظور افزایش سود آوری و انجام پروسه مسئولیت اجتماعی به تناسب سیاست روی پروژه هایی که سود مالی برای شرکت دارند یا از لحاظ استراتژیک برای کشور حائز اهمیت است پس از طی شدن پروسه ورود به طرح شتابدهی، سرمایه گذاری می کنند.

 

 

پیش نیاز حضور در شتابدهنده

قبل از حضور و مراجعه کردن به این مراکز، حتما باید برخی موارد را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال باید یک تیم داشته باشید و تیم شما باید دارای سه گروه اجرایی، مارکتینگ و فنی باشد. از همه مهم تر این است که بوم کسب و کار یا بیزنس مدل خود را آماده کرده باشید. افراد تیم باید به خوبی سازماندهی شده باشند و از وظایف خود مطلع باشند. همچنین باید درمورد شرکا، درصد سهم آن هاو… به توافق رسیده باشید و مشکلی از این بابت نداشته باشید. به طور کلی باید استارتاپ شما از نظر پایه ای آماده مراجعه کردن به شتابدهنده ها باشد تا بتواند از شتابدهنده ها جذب سرمایه و حمایت کند.

 شتابدهنده استارتاپ

بهترین روش برای پیدا کردن یک شتابدهنده چیست؟

شیوه های زیادی برای پیدا کردن شتابدهنده و یا سرمایه گذار ها وجود دارد، اما بهترین و جامع ترین روش برای ارتباط با شتابدهنده ها و شروع همکاری با آنان از طریق استارتاپ ویکند ها یا ارائه درخواست شتابدهی روی پرتال آنها هست.
شما با دنبال کردن سایت شتابدهنده ها، علاوه بر اینکه با ایده های جدید، افراد و تیم ها و… آشنا می شوید، می توانید طرح خودتان را هم معرفی کنید. شتابدهنده های بسیار زیادی هستند که در این برنامه های استارتاپ ویکند شرکت کرده و به بررسی دقیق ایده ها، کارآفرینان نوپا و گروه ها می پردازند سپس آن هایی که از نظرشان آینده موفقی دارند را انتخاب می کنند. در انتهای این چند روز اگر شتابدهنده ها با صاحبان ایده به توافق رسیدند، با انعقاد قرارداد فعالیت هایشان را آغاز می نمایند. در بعضی موارد شتابدهنده ها، پس از مدتی از حوزه فعالیت کارآفرینان خارج شده و ادامه امور، به عهده خود ایده پردازان استارتاپ خواهد بود.

شتابدهنده

نحوه سرمایه گذاری یک شتابدهنده چیست؟

معمولا به این صورت است که پس از انعقاد قرارداد شروع به همکاری؛ شتابدهنده ها در ازای حمایت، درصدی از سهام کل را دریافت می کند. البته که میزان درصد سهام از قانون خاصی تبعیت نمی کند و روال سرمایه گذاری همه شتاب دهنده ها با هم برابر نیستند.

پیشنهاد پیدایش به صاحبان ایده نوپا این است که پیش از هرگونه اقدامی به خوبی تحقیق نمایند که با توجه به حوزه فعالیت آن ها بهترین شتابدهنده برای آنها کدام است؟ همچنین برای خود مشخص نمایند که از یک شتابدهنده چه می خواهند؟ ( آیا فقط حمایت مالی برای شروع به کار می خواهید؟ و یا نیاز دارید کسی شما را تا انتهای راه حمایت نماید ؟ و… )

پس ازتعیین پاسخ این سوالات، بنیان گذاران می توانند فعالیت های خود را دسته بندی کرده، و با توجه به زمینه نیازمندی هایشان شتابدهنده مناسب را انتخاب نمایند.