استارتاپ ویکند چیست؟

استارتاپ ویکند در واقع یک کارگاه تجربی و آموزشی است که در آن افراد زیادی با ایده های مختلف و با زمینه فعالیت های طراحی گرافیک، آشنایان با علم بازاریابی، مهندسین فنی و آشنا با علوم فناوری و برنامه نویسی، مدیران تجاری و یا کارآفرینان شرکت می کنند. گروه های دیگری نیز آنجا وجود دارند که با اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی دولتی به جهت سازماندهی و مدیریت استارتاپ ویکند می پردازند. همچنین افراد یا تیم هایی که در استارتاپ ویکند ثبت نام کرده اند و به مسابقه می پردازند، تحت هیچ شرایطی نباید جزو افراد سازمانی و یا داوران باشند.

 

ایده ها در استارتاپ ویکند از کجا می آیند؟

استارتاپ ویکند ها همان طور از نامشان پیداست در پایان هفته که روزهای تعطیل می باشند ( در ایران روزهای چهارشنبه تا جمعه و در کشورهای خارج از ایران در روزهای جمعه تا یکشنبه) برگزار می شوند. طبق بررسی پیدایش ، داستان استارتاپ ویکند از این قرار است که به افراد مشتاق و حاضر حدود ۵۴ ساعت زمان می دهند تا استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. در ابتدای روز اول به هر فردی که دارای ایده باشد سه دقیقه زمان می دهند تا طرح خود را توضیح بدهد. پس از ارائه تمام ایده ها، ۱۰ طرح یا مدل برتر توسط خود شرکت کنندگان و داوران انتخاب می شود. سپس افراد شرکت کننده دیگر شامل بازاریابان، برنامه نویسان و گرافیست ها به تشکیل تیم جهت اجریی نمودن ایده می پردازند و برای هر تیم یک مدیر با تجربه پیاده سازی استارتاپ، به جهت آموزش در نظر گرفته می شود.

 

 

در طول سه روز استارتاپ ویکند چه می گذرد؟

پس از انتخاب ایده های برتر و تشکیل تیم ها در روز اول استارتاپ ویکند، گروه ها که متشکل از ۳ تا ۸ نفر هستند، با استفاده از امکاناتی که مدیران سازمان یا برگزاری استارت آپ در اختیار آنان، قرار می دهند به شبیه سازی ایده مورد نظر می پردازند و برای اجرایی نمودن فعالیت هایشان حدود یک روز و نیم فرصت دارند.

در عصر روز سوم استارتاپ ویکند به هر گروه چند دقیقه فرصت داده می شود تا طرح را معرفی کرده و دموی آن را به نمایش بگذارد و در مقابل سوالات از خود دفاع نماید. پس از اینکه تمامی گروه ها ( معمولا ۱۰ گروه) از طرح هایشان دفاع کردند، هیئت داوران ( معمولا دو گروه ۳ تا ۵ نفره ) به انتخاب ۳ گروه برتر استارتاپ ویکند پرداخته و در پایان حمایت های مالی نیز برای اجرا شدن آنها در نظر گرفته می شود.

استارتاپ ویکند

استارتاپ ویکند چه کمکی به ما می کند؟

شما باید قبل از شروع به بررسی ایده و طرحتان و یا راه اندازی استارتاپ مورد علاقه تان در یک استارتاپ ویکند شرکت کنید و نگران این نباشید که ممکن است نتوانید در آنجا به عنوان یک ستاره بدرخشید و جزو برندگان نهایی استارتاپ ویکند باشید. حداقل امتیازی که شما پس از شرکت کردن در یک استارتاپ ویکند بدست می آورید این است که در انتهای سه روز از دیگر گروه ها تجربه بسیار زیادی را کسب کرده اید و یا ایده های بسیار زیادی را بدست می آورید که در برنامه ریزی برای بهتر اجرا کردن استارتاپ تان به شما کمک می کند.