چطور ایده های خلاقانه کسب و کار ضامن موفقیت استارتاپ می شوند؟

بسیاری از افراد، این روزها علاقه مندند تا استارت آپ و کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند و به این وسیله بتوانند ضمن نقش آفرینی در جامعه، کسب درآمد داشته باشند.
برای این منظور، همواره نیاز است که ایده های خلاقانه کسب و کار داشته باشند و با تکیه بر این ایده ها که می تواند ایده جدید محسوب شود و یا فقط ایده جالب و جذابی باشد استارت اپ خود را راه اندازی کنند و توسعه دهند.
در این مقاله راجع به این موضوع صحبت می کنیم که چطور ایده های خلاقانه کسب و کار می توانند موجب موفقیت استارت آپ شوند.

 

هر استارت آپی از یک ایده جالب بر می خیزد

در واقع همان طور که ممکن است با آن آشنایی داشته باشید داشتن ایده جالب و خلاقانه، اولین گام هر استارت اپ برای شروع فعالیتش است. بدون ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جدید، یک استارت آپ نمی تواند اعلام موجودیت نماید. زیرا بازار کار به اندازه کافی این روزها اشباع شده است و کلید موفقیت در دست ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جالب است که بتوانند نیاز موجود بازار را علیرغم  وجود رقبای جدی که برخی از آنها قدمت و سابقه زیادی دارند برطرف نماید.

 

هدف ایده جدید؛ رفع نیاز بازار و رضایت بیشتر مشتری

ایده جدید، باید بتواند نیاز موجود را به گونه ای برطرف نماید که هم مشتری احساس رضایت بیشتری داشته باشد و متوجه تفاوت بین عملکرد استارت اپ و رقبای موجود در بازار شود و هم سودی که استارت اپ برای آن راه اندازی شده است نصیبش شده و بتواند به زیست خود در بازار هدف با قدرت ادامه دهد.
ایده های خلاقانه کسب و کار، از آن جهت مهم هستند  که ایده جالب و در عین جذابی باشد که تکرار روش های موجود نباشد و بتواند به روشی تازه و نوین و البته به صرفه تر یا مفیدتر خواسته های افراد درگیر در بازار هدف استارتاپ را مرتفع نماید.
بنابراین توان رقابتی که ایده های خلاقانه کسب و کار می توانند برای استارتاپ ایجاد کند، می تواند ضامن موفقیت کسب و کار نوین در گرفتن سهم از بازار کار شود.

ایده های استارتاپی

نوآوری در کنار خلاقیت، عامل موفقیت استارتاپ

ایده خلاقانه هنگامی باعث موفقیت یک استارتاپ می شود که به نوآوری در آن استارت آپ منتهی شود. از آنجایی که امروزه بازار رقابت در میان استارتاپ ها بسیار داغ و دشوار شده است، نقش نوآوری نیز بسیار پررنگ تر شده است. استارتاپ هایی که ایده های خلاقانه خود را تجاری کرده اند و با استفاده از آن نیازی از جامعه را رفع کرده اند، به نوآوری رسیده اند. در واقع استارتاپ های موفق با تجاری کردن و کاربردی کردن ایده، از خلاق بودن به نوآوری رسیده اند.

 

 

ایده های خلاقانه کسب و کار، اولین گام استارت آپ

ایده های خلاقانه کسب و کار می تواند اولین قدم شما در راه اندازی کسب و کار جدید یا استارتاپ تلقی شود و هر چه ایده شما ایده جالب و خلاقانه تری باشد احتمال این که با استقبال بازار کار روبه رو شود بیشتر است. بنابراین در پردازش ایده جدید خود عجله به خرج ندهید و تا آن جا که می توانید خلاقیت را چاشنه کار خود سازید.

 

ایده خلاقانه و جذاب برگ برنده در میدان مسابقه با رقبا

شما باید با رقبای خود در این که چطور می توانید بهتر نیازهای بازار هدف را مرتفع سازید رقابت تنگاتنگی داشته باشید و ایده های خلاقانه کسب وکار برگ برنده ای است که می تواند شما را به جلو پرتاب کند و استارتاپ شما را متفاوت از آن چه هم اکنون در بازار مشغول فعالیت است نماید. پس ایده جالب را دست کم نگیرید.

 

 

چطور ایده های خلاقانه کسب و کار و یا ایده جدید به دست آوریم؟

ایده های خلاقانه کسب و کار یا ایده جدید را می توانید با مطالعه، تحقیق، اندیشه، و استفاده از تجارب دیگران در فضاها و مکان های دیگر یا حتی بازارهای دیگر به دست آورد. ایده جالب در دل همین مسائل نهفته است.
ولی قبل از آن باید بازار هدف را بشناسید و تا می توانید راجع به آن مطالعه و تحقیق کنید. بررسی کنید شکاف های کنونی بازار چه مواردی را تشکیل می دهند و چطور می توان در سایه یک ایده جالب و جذاب، استارتاپ خاصی را راه اندازی و توسعه داد که به موفقیت دست یافت و سهمی از بازار را از آن خود کرد.

ایده های خلاقانه کسب و کار

چه نوع ایده های خلاقانه کسب و کار می تواند استارتاپ را موفق کند؟

ایده جالب و جدیدی که شما بتوانید از پس آن برآیید ایده مناسب تری از ایده ای است که فقط دورنمای جذابی دارد. ایده جدید شما باید بتواند به عرصه عمل برسد و این ممکن نیست مگر آن که ایده جالب شما، در حد توانایی ها و امکاناتی که در اختیار دارید باشد.
بنابراین شناخت خود، توانایی ها، تخصص، مهارت ها و نیز امکانات پیش از آن که ایده جالب وجذابی که به ذهن شما خطور کرده است پردازش شود بسیار مهم است.

 

ایده جدید لازم است، کافی نیست

به این نکته توجه کنید که جمع چندین عامل ضامن موفقیت استارتاپ شما می شود و صرف داشتن ایده جدید یا ایده جالب نمی تواند شما را به موفقیت برساند اما داشتن ایده خلاقانه و جالب، شرط اولیه و لازم برای موفقیت هر استارتاپی محسوب می شود.

 

ایده خلاقانه لزوما نباید اولین باشد

برای موفقیت استارتاپ بر اساس ایده های خلاقانه کسب و کار به این نکته توجه کنید که لزوما نباید اولین استارتاپ در حوزه مورد نظر باشید و حتی از اشباع بازار خاصی که قرار است وارد آن شوید هراس نداشته باشید. ممکن است ایده های خلاقانه کسب و کار شما آن قدر خوب و مناسب عمل کند که بتواند رقبای دیگر را از بازاری که مدتهاست از آن خود کرده اند کنار بزند.
بنابراین همیشه دنبال این نباشید که ایده های خلاقانه کسب وکار شما، اولین در حوزه کسب و کار خاصی باشد بلکه بهتر است تمام هم و غم خود را بگذارید که ایده جدید، و جذابی ارائه دهید و در عین حال ایده خلاقانه خود را به خوبی پرورش داده و آن را با داده های به دست آمده از بازار هدف خود پردازش کنید و در نهایت به نتیجه مطلوب که می توان اولین قدم ها برای راه اندازی کسب و کار جدید بر اساس ایده خلاقانه شما باشد را بردارید و استارتاپ مورد نظر را راه اندازی کنید.

 

هر ایده ای، ایده استارتاپی نیست!

عموما اینطور فکر می کنند که هر ایده ای که جدید و نو باشد را می توان به عنوان ایده استارتاپی درنظر گرفت. اما این یک تصور اشتباه است! ایده استارتاپی ایده ای است که قابلیت مقیاس پذیری، تکرار پذیری باشد. در واقع ایده استارتاپی ایده است که از به بتوان آن را به ایده تجاری تبدیل کرد. بسیاری از استارتاپ ها بوده اند که به دلیل عدم توجه به تجاری بودن یا نبودن ایده در سال های اولیه راه اندازی خود، شکست خورده اند.

 

چطور ایده جدید را به مرحله عمل برسانیم؟

حال که متوجه شدید چه قدر داشتن ایده خلاقانه و همین طور ایده جالب مهم است نکته و قدم بعدی آن است که چطور ایده جالب خود را به مرحله عمل برسانید و موفقیت استارت اپ خود را تضمین کنید. حتما در این مسیر سعی کنید صرفا به ایده خود تکیه نکرده و از تجربه های دیگران هم استفاده بهینه داشته باشید.
در این مقاله پیدایش به این مبحث پرداختیم که ایده های خلاقانه کسب و کار چقدر برای راه اندازی استارت اپ جدید لازم و ضروری هستند. اما نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

 

 

 

چطور ایده های خلاقانه کسب و کار ضامن موفقیت استارتاپ می شوند؟

۲ مورد از ایده های خلاقانه اجتماعی برتر جهان

در اینجا به ۲ مورد از استارتاپ های برتر جهان که در حوزه اجتماعی فعالیت می کنند و براساس یک ایده خلاقانه که نیازی از افراد جامعه را برطرف می کنند، شکل گرفته اند، اشاره خواهیم داشت؛

– کارما (karma)

این استارتاپ یک اپلیکیشنی تولیده کرده است که خواربار فروشی ها، رستوران ها و … کمک می کند تا مواد غذایی اضافه و دور ریختی را با قیمت ارزان تر و به صرفه تری به فروش برسانند و باعث کاهش روند دور ریختن موارد غذایی شوند.

این ایده، واقعا خلاقانه است! به طوری که هم به سود مصرف کنندگان است و هم به سود محیط زیست. در واقع قدم بزرگی برای حفظ محیط زیست برداشته اند.

 

– آگریکول(Agricool)

این استارتاپ اجتماعی فرانسوی با هدف توسعه کشاورزی عمودی در شهر ها شکل گرفته است. با این ایده به راحتی می توان در کانتینر ها به پرورش میوه ها، سبزی ها و… پرداخت. از مزیت کانتینر ها می توان به کنترل دما، رطوبت و… و تولید محصولات میوه و سبزیجات بدون انتشار گاز های گلخانه ای اشاره کرد. درواقع این نوع کشاورزی کارایی بیشتری نسبت به کشاورزی سنتی دارد.