آیا انواع استارتاپ ها را می شناسید؟

تعاریف ایرانی و بین المللی استارتاپ

تعریف استارتاپ ها در ایران در برخلاف تعریف بین المللی فقط شامل استارتاپ هایی می شود که بر پایه ایده های خلاقانه و نوآورانه  به صورت تکرار پذیر و مقیاس پذیر با زیر ساخت های فناوری اطلاعات باشد.  طبق تعاریف بین المللی استارتاپ ها را می توانند در حوزه های مختلفی فعالیت داشته باشند و محدودیتی ندارند و حل مشکل و مسئله مد نظر قرار می گیرد. البته امروزه در ایران نیز شتابدهنده هایی هستند که با حمایت از استارتاپ ها در حوزه های مختلف این مسیر را پیش گرفته اند و راه را برای راه اندازی استارتاپ ها در حوزه ها مختلف مانند تعابیر بین المللی باز کرده اند. در ادامه ما به تعریف انواع استارتاپ ها به تعبیر سیلیکون ولی خواهیم پرداخت.

انواع استارتاپ ها

انواع استارتاپ ها

استیو بلان، جانباز سیلیکون ولی انواع استارتاپ را به شش گروه تقسیم و به تعابیر زیر در اختیار مردم قرار دارند:

 

 

۱- انواع استارتاپ های شیوه زندگی

در ساحل کالیفرنیا که در من در آن جا زندگی می کنم، ما کارآفرینانی را می بینیم که انواع استارتاپ هایی را درباره سبک های زندگی مختلف راه اندازی می کنند. به طور مثال ما خوانندگان و یا غواصان داریم که دارای یک کسب و کار کوچک برای خودشان از انواع استارتاپ ها می باشند. این کسب وکار که به بهبود شیوه زندگی افراد کمک می کند، می تواند از یک فروشگاه کوچک وسایل غواصی و موج سواری تا تدریس غواصی و … متغیر و متنوع باشد. درآمدی که از این گروه از انواع استارتاپ ها بدست می آیند بسیار لذت بخش هستند، زیرا افراد همزمان با اینکه پول دریافت می کنند از تفریح و هنر خودشان هم بهره مند شده و لذت می برند و می توانند تجربیات جدیدی کسب کنند.

 

۲- انواع استارتاپ های کوچک فامیلی

یکی دیگر از انواع استارتاپ ها، کسب و کارهای کوچک خانوادگی می باشد که معمولا توسط خود آن ها نیز اجرا می شود. به این صورت که آن ها کارمندان را از بین افراد خانواده یا آشنایان انتخاب می کنند و در اکثر مواقع این نوع استارتاپ ها به سختی و بعد از یک مدت طولانی به سود دهی می رسند. در واقع در این سبک از انواع استارتاپ ها، صاحبان ایده می خواهند که کسب و کار خودشان را به اشتراک بگذارند و افراد خانواده را تغذیه کنند اما به ندرت دیده می شود که نماینده کارآفرین (که از اعضای خانواده نیز می باشد) همانند نماینده کارآفرین در سایر سبک ها از انواع استارتاپ ها بتواند یک شرکت را حمایت کند. معمولا شرکت های آنها مشاغل محلی را ایجاد می کنند.

 

۳- انواع استارتاپ های مقیاس پذیر

در این سبک، از انواع استارتاپ های مقیاس پذیر مشابه و نزدیک به هم تمایل دارند که با یک دیگر هم گروه بشوند و هماهنگ فعالیت کنند. این سبک از کسب و کارها درصد کمی از انواع استارتاپ ها را تشکیل می دهند، اما به دلیل بازدهی زیادی که دارند، سرمایه گذاران ترجیح می دهند ریسک بالای سرمایه گذاری را بپذیرند و سهمی دریافت کنند، بنابراین دراکثر مواقع سرمایه شروع فعالیت ها خیلی زود فراهم می شود. همچنین این سبک از انواع استارتاپ ها خیلی سریع رشد می کنند و جهانی می شوند.

 

۴- انواع استارتاپ های تلنگری

این گروه شامل انواع استارتاپ هایی می باشد که خیلی سریع وارد فاز طراحی و اجرا شده و به سرعت به فروش می رسند. در واقع می توان گفت که هدف کارآفرینان این سبک از انواع استارتاپ ها، ساخت یک میلیارد دلار جهت کسب و کار نیست، بلکه بعد از مدتی به یک شرکت بزرگ با قیمت ۵ تا ۵۰ میلیون دلار فروخته می شود.

استارتاپ

۵- انواع استارتاپ های شرکت بزرگ

در این گروه از انواع استارتاپ ها؛ تغییر در سلیقه مشتریان، فناوری های جدید، قوانین، رقبای جدید و غیره می توانند فشار زیادی وارد کنند تا نوآوری های جدیدی که معمولا از ریسک بالایی نیز برخوردارند برای ایجاد محصولات کاملا جدید برای مشتریان جدید در بازار های جدید، در شرکت های بزرگ (به عنوان مثال Google و Android) به فروش برسند. در واقع می توان گفت که در این سبک از انواع استارتاپ ها، کارآفرینان از اعتبار یک شرکت بزرگ مثل پیدایش برای راجت تر کردن مسیرشان استفاده می کنند.

 

۶- انواع استارتاپ های اجتماعی

این نوع از انواع استارتاپ های اجتماعی معمولا بر پایه نوعی خیریه بنا می شوند و بر خلاف انواع استارتاپ های مقیاس پذیر، هدف این نوع استارتاپ ها این است که جهان را به جای بهتری تبدیل کنند. در واقع کارآفرینان در این سبک از انواع استارتاپ ها به دنبال این که به سهم بیشتری از بازار دست پیدا کنند و یا این که برای بنیان گذاران آن ایجاد ثروت کنند، نیستند.