استارت آپ حتما نیاز به داشتن سایت دارد؟

راه اندازی استارت آپ چقدر در گرو سایت است؟

تجریه پیدایش می گوید راه اندازی یک کسب و کار، همیشه هیجان انگیز و در عین حال پر از چالش است. مخصوصا اگر به دنبال پرورش یک ایده نو باشید. یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت در این راه، معرفی جامع و درست کسب و کارتان است که امروزه بخش وسیعی از آن بر عهده سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی می باشد. در میان تمامی مشاغل، نقش معرفی کار در استارت آپ ها، به دلیل نو بودن، بسیار پررنگ تر بوده و می تواند عنصر تعیین کننده ای در موفقیت کار باشد. در واقع میتوان گفت که، استارت آپ ها به دلیل ماهیت جدیدترشان نیاز به تبلیغ و دیده شدن بیشتری در مقایسه با سایر مشاغل دارند.
متاسفانه، از آنجا که بسیاری از کمپانی ها بدون توجه به اهمیت این موضوع هزینه کافی به ویترین ارائه دهنده ی خدمات خود اختصاص نمی دهند، این بخش از کار، در بسیاری از پروژهها نادیده گرفته میشود که این امر به تنهایی می تواند موجب عدم موفقیت آنان شود.

 

چرا سایت ها برای استارتاپ ها اهمیت بیشتری دارند؟

حال این پرسش مطرح می شود که از بین راه های مختلف تبلیغ و معرفی خدمات، چرا سایت ها اهمیت بیشتری دارند؟ برای پاسخ به این سوال کافی است بدانید که از هر ۲.۴۲ میلیارد نفری که روزانه در اینترنت وقت می گذرانند چیزی نزدیک به ۲.۱۸ میلیارد نفر به دنبال خرید محصولات مورد نیاز خود به صورت آنلاین هستند! از طرف دیگر، استفاده از سایت ها و شبکه های اجتماعی هزینه چندانی در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی ندارد. پس میتوان گفت که سایتها میتوانند با کمترین هزینه بیشترین نگاه ها را به سمت شما جلب کنند!

راه اندازی سایت

نقش سایت ها در رشد و توسعه استارتاپ ها

در اینجا قصد داریم اهمیت سایت ها و نقش آن ها را توسعه استارت آپ ها بررسی کنیم و ویژگی هایی که یک سایت خوب باید داشته باشد را ارائه دهیم. با این مقدمه کلی، به سراغ ۹ دلیل اصلی که بیانگر نیاز یک استارآپ به سایت است میرویم:

 

۱- کمک به عملی کردن ایده ها

امروزه، داشتن سایت مناسب یکی از شروط اصلی ادامه حیات استارت آپ هاست. سایت ها کمک می کنند که بازخورد مشتری ها نسبت به سرویس ارائه شده به سرعت دیده شده و از آن ها به منظور بهبود شرایط سرویس دهی استفاده گردد. به یاد داشته باشید که سایت ها فقط محلی برای فروش آنلاین کالاها نیستند بلکه میتوانند نقش موثری در یافتن شرکای تجاری و همچنین تامین نیروی کار داشته باشند. پس اگر قصد راه اندازی استارت آپ خود را دارید، از تمام خلاقیتتان به منظور افزایش جذابیت سایت خود استفاده کنید و یا از کسانی که در این کار تجربه کافی دارند کمک بگیرید.

 

۲- سایت، بهترین روش بازاریابی

همانطور که گفته شد، بازاریابی و معرفی محصولات بخش جدایی ناپذیر استارت آپ ها است. اگر نگاهی به آمار استفاده گنندگان اینترنت بیاندازید، به خوبی اهمیت استفاده از سایت ها را درک میکنید. اغراق نیست اگر بگوییم که بسیاری از قراردادهای بزرگ با کمک سایت ها بسته شده اند.

 

۳- شناخته شدن بیشتر برند

سایت ها در واقع فروشگاه های اینترنتی هستند که به شما این امکان را میدهند که سرویس های خود را به متقاضیان معرفی کنید. همانطور که پیشتر گفته شد، سایت ها با کمترین هزینه به بهترین شکل ممکن کار شما را ارتقاء می دهند.

 

۴- بهبود فروش به کمک بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Motor یا SEO)

به یاد داشته باشید که راه اندازی یک سایت به تنهایی کافی نیست. سایت شما برای مفید بودن نیاز به دیده شدن دارد. این بخش از کار بر عهده هشتگ ها و کلمات کلیدی است که سبب میشود سایت شما در هنگام استفاده از موتورهای جستجو، بیشتر دیده شود. این امر را می توانید هنگام جستجوی کالایی خاص در گوگل مشاهده کنید که در اکثر موارد سایت دیوار یا دیجیکالا جز پیشنهادها هستند. یک سایت خوب در کنار SEO مناسب میتواند در کوتاهترین زمان درآمد شما را افزایش دهد.

 

۵- احساس رضایت با افزایش مشتری

از آنجا که سایت ها فرآیند خرید را آسان تر میکنند، بازاریابی اینترنتی به کمک آنها گزینه مناسبی برای جذب بیشتر مشتری می باشد. متقاضی یک سرویس خاص، وقتی که از سایت شما دیدن می کند علاوه بر آنچه که می خواهد سایر خدمات شما را نیز بررسی می کند. همچنین درصورت راهاندازی یک سایت استاندارد که دربرگیرنده توضیحاتی کاملی در مورد هرکدام از سرویس -های آماده ارائه باشد، سوالات متقاضیان به طور چشمگیری کاهش می یابد. یک سایت جامع و کامل موجب افزایش مشتری و در نتیجه افزایش رضایت و اعتماد به نفس شما به عنوان یک کارآفرین میگردد.

 

۶- امکان دسترسی راحت تر با استفاده از ایجاد سایت

به منظور راهاندازی یک استارت آپ و موفقیت در این زمینه، شما به تلاش شبانه روزی نیاز دارید. اما جالب است که بدانید که با راه اندازی سایت شما نصف راه را طی کرده اید! سایتها فروشگاه هایی هستند که همیشه باز هستند و هیچ محدودیت زمانی برای ارائه سرویس در آنها وجود ندارد از این رو در هر لحظهای از شبانه روز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. شما با ورود به سایتی مثل نی نی سایت در هر لحظه ای از شبانه روز می توانید پاسخ سوالات خود درباره نحوه نگهداری از کودکان خود پیدا کنید. تمام چیزی که برای کمک به این روند نیاز است، به روز رسانی سایت و معرفی سرویس های جدید میباشد. از طرف دیگر، سایت ها به شما به عنوان صاحب کسب و کار نیز کمک میکنند تا همیشه آمار دقیقی از تعداد بازدید های صورت گرفته داشته باشید.

 

۷- ایجاد ارتباطات بهتر

یک سایت مناسب میتواند روابط بین شما و مشتری را بهبود بخشد. پاسخ سریع به پیام های متقاضیان و امکان انتقال سریع بازخوردها سبب افزایش اعتماد مشتری به شما می شود. اینکه با مشتریان خود ارتباط خوبی داشته باشید و سروس های مختلف خود را به آنها معرفی کنید سبب افزایش میزان فروش شما می گردد.

 

۸- ایجاد اعتبار

امروزه تمامی کسب و کار ها به منظور پیشرفت نیاز به یک سایت استاندارد دارند. اما این امر برای استارت آپ ها بسیار ضروریتر به نظر میرسد چرا که سبب افزایش اعتبار استارت آپ به عنوان یک کسب و کار نو می گردد. اعتماد متقاضی به سایت شما یکی از کلیدهای موفقیت شماست! چرا که اولین گام در تجارت جلب اعتماد مشتری است.

 

۹- پیدا کردن مشتری های همیشگی

برای بسیاری از کسب و کارها موفقیت به معنی مشتری های اتفاقی نیست! اینکه متقاضی یک سرویس خاص یک بار از شما چیزی بخرد و دیگر هرگز خبری از او نشود اتفاق خوشایندی نیست. برای استارت آپ ها داشتن مشتری هایی که به طور منظم از سرویس های آن ها استفاده میکنند موفقیت محسوب می شود. سایت ها در صورت کامل بودن میتوانند دلیلی برای بازگشت دوباره مشتری ها باشند.

سایت کسب و کار

برای استارتاپ ها بهتر است ابتدا سایت زده شود یا اپلیکیشن؟

اکثر کسب و کار ها به دنبال این هستند، همان اول راه اپلیکیشن کسب و کار خود را بسازنند و فکر می کنند با این کار موفقیت آن ها تضمین شده است. در صورتی که این تفکر اشتباه است. آمار نشان داده است کسب و کار ها با توجه به حوزه فعالیت و خدماتی که ارائه می دهند باید تصمیم بگیرند سایت بهتر است برای آن ها یا اپلیکیشن. اما در ۹۵ درصد موارد ابتدا سایت راه اندازی شود بهتر است. سایت برای دیده شدن کسب و کار شما بهترین راهکار است. زیرا شما سایت ها را می توانید سئو کنید تا در موتور جستجو ها بیشتر دیده شود، می توانید از جا های مختلف به سایت ها لینک دهید و… .

 

ویژگی هایی که سایت استارتاپ ها باید داشته باشد

• محیط سایتی که راه اندازی می کنید باید حتیالامکان برای تمامی دستگاه ها از جمله تبلت، تلفن همراه و لپتاپ مناسب باشد. متاسفانه، در بسیاری از موارد محیط سایتها فقط به منظور استفاده در رایانه طراحی می شوند که این امر سبب پس زدن بازدیدکنندگانی می شود که از سایر دستگاه ها به منظور جستجو در اینترنت استفاده می کنند.

• استفاده از لوگو برای سایت ضروری است. لوگو مانند شناسنامه شماست و درواقع نشانی است که در محیط تجارت شما را با آن میشناسند پس هنگام ایجاد سایت آن را فراموش نکنید.

• مطمئن شوید که سایت شما آگاهی لازم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. توضیح دقیقی برای هرکدام از سرویسهایی که ارائه می دهید بنویسید. بارگذاری عکس ها و ویدیوهای مرتبط می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

• سایت خود را مدام به روز کنید. هیچ بازدیدکنندهای دوست ندارد که هنگام جستجو به منظور یافتن نیاز خود با مطالب قدیمی روبرو شود! کالاهای جدید خود را بلافاصله معرفی کنید و سعی کنید همیشه چیز جدید برای ارائه داشته باشید.

• برای سایت خود سیستم جستجوی مناسب ایجاد کنید تا بازدیدکننده راحت تر بتواند آنچه را که می خواهد پیدا کند. ایجاد پیچیدگیهای اضافی سبب سردرگمی بازدیدکننده شده و او را خسته میکند. سایت دیوار و نی نی سایت دو مثال خوب در زمینه طراحی مناسب سیستم جستجو هستند.

• کانال های ارتباطی را به هیچ وجه فراموش نکنید! ایجاد یک سیستم پیام رسانی در سایت به منظور ارتباط با متقاضیان از جمله اصول اساسی کار است. پاسخگو باشید و از پیشنهادات و انتقادات در جهت بهبود شرایط کاری خود استفاده کنید.

• کسب و کار خود را به طور کامل در سایت معرفی کنید. اینکه چه هستید، چه اهدافی دارید و چه نوع خدماتی ارائه می دهید. این کار سبب افزایش اعتماد متقاضیان می شود.

سایت استارتاپی

جمع بندی

با توجه به آنچه که گفته شد، به خوبی می توان دریافت که استارتاپ ها برای بقای خود به سایت ها نیاز دارند. به یاد داشته باشد که یک استارت آپ هرچقدر هم که قوی باشد در وحله اول نیاز به دیده شدن دارد و برای این دیده شدن کجا بهتر از اینترنت! بنرهای خیابانی مخاطبان کافی ندارند و هزینه تبلیغات در تلویزیون و نشریات بسیار زیاد است. در حالی که شما با ایجاد یک سایت به راحتی میتوانید با صرف کمترین هزینه بیشترین مخاطب را داشته باشد. اما توجه داشته باشید که این امر منوط به داشتن دانش کافی در زمینه راه اندازی و اداره سایت است. پس اگر دانش کافی در این زمینه ندارید، از افراد خبره کمک بگیرید و از هزینه کردن نترسید! فراموش نکنید که سایت شما در واقع ویترین مغازه شماست و اگر آنچه که در ویترین به نمایش می گذارید از کیفیت لازم برخودار نباشد، در کسب و کار خود به مشکل برمی خورید. هرگز نگویید که نیازی به سایت نیست چون سایر رقبایم از آن استفاده نمی کنند! همین امر نشان می دهد که شما یک برگ برنده دارید و با راه اندازی سایت خود میتوانید پیشتاز باشید. پس همین حالا سایت خود را راه اندازی کنید!