نقش ایده های خلاقانه در راه اندازی استارتاپ

ایده های خلاقانه چه نقشی در راه اندازی استارتاپ دارند؟

برای راه اندازی استارتاپ موفق علاوه بر داشتن ایده های خلاقانه باید سه چیز را در نظر بگیرید:

۱.با افراد خوب شروع کنید.
۲.چیزی را که مشتریان می خواهند را در ایده های خلاقانه پیدا کنید، بسازید و به بهترین روش و در بهترین زمان ارائه کنید.
۳.سرمایه مناسب را تأمین کنید، تا جایی که امکان دارد صرفه جویی کنید و کمترین هزینه ها را انجام بدهید.

اگر حتی یکی از این موارد را نادیده بگیرید و ایده های خلاقانه نیز نداشته باشید، بدون شک راه اندازی استارتاپ شما با شکست مواجه می شود.

در نگاه اول ممکن است اجرای هم زمان هر سه مورد خیلی سخت به نظر برسد اما با گذشت زمان می بینید که این موارد با یکدیگر در کنار ایده های خلاقانه قابل اجرا و نتیجه آن بسیار هیجان انگیز است و از آنجایی که راه اندازی استارتاپ موفق، بنیانگذاران را ثروتمند می سازد، به این معنی است که ثروتمند شدن نیز قابل انجام است. سخت است اما قابل انجام است!

ایده های استارتاپی

ایده های خلاقانه چه تأثیری بر راه اندازی استارتاپ دارد؟

مرحله ابتدایی راه اندازی استارتاپ، داشتن “ایده خلاقانه” است.

شما برای راه اندازی استارتاپتان، نیاز به یک ایده خیلی درخشان یا منحصر بفرد ندارید. اگر با یک ایده ساده که با استفاده از فناوری های روز به مردم کمک می کند تا زندگی راحت تری داشته باشند، استارتاپتان را شروع کنید، خیلی زود موفق و پول دار می شوید.

به طور مثال: هدف از راه اندازی استارتاپ گوگل، ساخت یک سایت ساده برای جستجو بود. اما آن ها سه ایده ساده داشتند. ۱. فهرست کامل سایت ها را داشته باشد ۲. از لینک ها برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده کند و امکان پاک کردن آن ها را نیز داشته باشد ۳. صفحات وب ساده با تبلیغات غیر متحرک مبتنی بر کلمات کلیدی ارائه کند.

بالاتر از همه این تکنیک های فنی بزرگ، طرح کلی یا همان ایده های خلاقانه بسیار ساده بود و مهم تر اینکه بنیان گذاران گوگل مصمم بودند تا یک مرورگر راحت و در دسترس طراحی کنند که همه مردم از آن استفاده کنند.

 

کارمندان ما چه تأثیری بر راه اندازی استارتاپ می توانند داشته باشند؟

یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام راه اندازی استارتاپ علاوه بر داشتن ایده های خلاقانه باید در نظر بگیریم، تصمیم گیری برای استخدام افراد است. یعنی کسانی را استخدام کنیم که کار خود را کمی بیش از حد جدی می گیرند؛ کسانی که آن چه را که انجام می دهند، به بهترین و حرفه ای ترین حالت انجام می دهند.

بنابراین این تصادفی نیست که در اکثر اوقات راه اندازی استارتاپ ها در دانشگاه ها اتفاق می افتد. چرا که افراد باهوش در آن جا یکدیگر را ملاقات و با هم آشنا می شوند.

پس اگر می خواهید راه اندازی استارتاپ را آغاز کنید، به یک تلاش آگاهانه یا خیلی پیچیده برای یافتن افراد مورد نیازتان احتیاج ندارید، فقط کافیست که ایده خلاقانه داشته باشید و به دانشگاه ها بروید… در آن جا شانس بسیار خوبی برای یافتن افرادی که مشتاقی تازه فارغ التحصیل شده اند، وجود دارد و می توانند بهترین گزینه ها برای همکاری بلند مدت و هدفمند در جهت راه اندازی استارتاپتان باشند.

ایده موفق

آیا وجود سرمایه در کنار ایده های خلاقانه برای راه اندازی استارتاپ ضروری است؟

برای این که همه اتفاق ها رخ بدهد و راه اندازی استارتاپ به صورت واقعی شروع شود، شما به پول احتیاج دارید. در برخی موارد ( مانند مایکروسافت) بودجه راه اندازی استارتاپ ها توسط خود آن استارتاپ تأمین می شود. اما نمونه موفق این سبک استارتاپ ها بسیار کم است و بدون در نظر گرفتن این گونه موارد که بسیار نادر هم می باشند، معقول تر است که برای راه اندازی استارتاپ از سرمایه گذاران کمک بگیرید.

برای این که خودتان بتوانید بودجه راه اندازی استارتاپ را تأمین کنید و از سرمایه گذاران کمک نگیرید، باید ایده های خلاقانه داشته باشید و به عنوان یک شرکت مشاوره ای شروع کنید و بعد آن را به یک شرکت ارائه کننده خدمت یا محصول تبدیل کنید تا بتوانید راه اندازی استارتاپ را آغاز کنید. اما این کار بسیار دشوار است. بنابراین بهترین روش همان است که گفتیم. یعنی انتخاب یک سرمایه گذار مناسب!

البته سرمایه گذاری برای راه اندازی استارتاپ اگر از ایده های خلاقانه استفاده نشده باشد نیز ریسک بسیار بالایی دارد، اما با عبور از مرحله شکست و رسیدن به موفقیت در راه اندازی استارتاپ، به درآمد و سود بسیار بالایی دست پیدا می کنید. به همین خاطر است که در ابتدای قرارداد هر دوطرف (بنیان گذاران- سرمایه گذاران – پیدایش) تمایل دارند که درصد سهم بیشتری را از آن خود کنند.

 

آیا صرفا داشتن یک ایده برای راه اندازی استارتاپ کافی است؟

استارتاپ ها علاوه بر داشتن ایده ای که خلاقانه و نوآورانه باشد، نیازمند برخی موارد مانند وجود فاندر هایی برای رسیدگی تمام وقت به امور استارتاپ و نیازمند شتابدهنده ها برای کمک گرفتن از تجربه های آن ها در جهت افزایش سرعت رشد استارتاپ ها برای رسیدن به موفقیت هستند. همچنین استارتاپ ها به تیم هایی نیاز دارند تا بخش مختلف کسب و کار مانند حوزه های مارکتینگ ، فنی و…  را اداره کنند و با همکاری هم به رشد ایده کمک کنند. در کنار این موارد استارتاپ ها به سرمایه برای ادامه مسیر خود نیاز دارند. این جذب سرمایه می تواند به صورت Bootstrap، جذب از شتابدهنده ها و سرمایه گذار ها باشد. به طور کلی یک ایده بدون داشتن برنامه و بوم کسب و کار نمی تواند موفق و اجرایی شود و صرفا داشتن یک ایده عامل موفقیت قطعی یک استارتاپ نیست.

 

 

برای راه اندازی استارتاپ در کنار داشتن ایده های خلاقانه، دقیقا باید چه کار دیگری انجام بدهید؟

افراد بسیار زیادی وجود دارند که می خواهند استارتاپ جدیدی را راه اندازی کنند اما نمی دانند دقیقا باید چه کاری انجام بدهند!

در واقع باید به آن ها بگوییم که شما باید با درنظر گرفتن این چهار آیتم (ایده های خلاقانه، افراد، اجرا، پول) راه اندازی استارتاپ را هرچه سریع تر آغاز کنید. بعد از اینکه راه اندازی استارتاپ را آغاز می کنید، تازه متوجه می شوید که چه پتانسیل های بالایی در خودتان و محیط اطرافتان وجود دارد که در این راه به شما کمک کنند و زودتر از آن چه که بتوانید تصور کنید راه اندازی استارتاپتان آغاز می شود. فقط کافی است که خسته نشوید و مصمم باشید..

اگر ایده های خلاقانه دارید و تنها یک پیام در درون شما وجود دارد که “من مایلم راه اندازی استارتاپ مورد علاقه ام را شروع کنم…” باید باور کنید که هیچ مرحله جادویی دشواری وجود ندارد، فقط باید شروع کنید تا بتوانید آینده را همانطور که دوست دارید بسازید.