کسب و کار جدید یا استارتاپ چگونه پایه گذاری می شود؟

راه اندازی استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا

ایده های کسب و کار جدید، رمز موفقیت استارتاپ ها هستند. پس در مدیریت کسب و کار و راه اندازی آن باید به ایده ها توجه ویژه کرد. در این مقاله راجع به این که کسب و کار اینترنتی یا جدید چگونه راه اندازی می شوند صحبت می کنیم.
معمولا افرادی که علاقه مند به راه اندازی کسب و کار هستند، باید با ایده های کسب و کار بتوانند در رقابت با دیگر استارت آپ ها موفق شوند. ایده هایی که بتواند نیاز بازار را بهتر از دیگران برطرف کند. اما راه اندازی و مدیریت کسب و کار جدید چگونه امکان پذیر می شود؟

 

راه اندازی کسب و کار جدید

انواع کسب و کار ها

در ابتدا لازم است با انواع کسب و کار ها آشنا شویم؛

– کسب و کار های  خانگی

– کسب و کار های  اینترنتی

– کسب و کار های روستایی

– کسب و کار های خدماتی و فناوری اطلاعات

– کسب و کار های خانوادگی

در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

 

کسب و کار های خانگی

این نوع از کسب و کار ها در خانه ها و اکثرا توسط خانم های خانه دار راه اندازی می شوند. امروزه اکثر کسب وکار های خانگی از حالت سنتی خود در آمده و به صورت اینترنتی محصولات خود را به فروش می رسانند.

 

کسب و کار های اینترنتی

امروزه اینترنت جزئی مهم از زندگی روزمره افراد شده و راه خود را به بازار کسب و کار ها نیز باز کرده است. برای کسب و کار های اینترنتی شما فقط به یک کامپیوتر، میز کار و اینترنت با سرعت خوب احتیاج دارید. این نوع از کسب و کار مزیت های بسیاری نسبت به سایر کسب و کار ها دارد چه از نظر ساعت کاری و چه از نظر کسب درآمد. در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری درمورد این نوع کسب و کار خواهیم پرداخت.

 

کسب و کار روستایی

در روستا ها به دلیل کوچک بودن جامعه هدف و مقباس روستا ها نسبت به شهر، کارآفرینی بیشتر رایج است. با توجه به اینکه امروزه روستا در همه زمینه ها پیشرفت چشم گیری داشته اند، کسب و کار های روستایی در قالب کارآفرینی می توانند در زمینه های مختلف در مقیاس روستایی فعالیت داشته باشند؛ مانند فعالیت های گردشگری، فعالیت های صنعتی، خرده فروشی، عمده فروشی و…

 

کسب و کار های خدماتی و فناوری اطلاعات

کسب و کار هایی که در این حوزه ایجاد می شوند، کالا یا محصول ارائه نمی دهند. بلکه این کسب و کار ها با ارائه خدمات در جهت رفع نیاز افراد جامعه فعالیت می کنند. مانند شرکت های نظافتی، شرکت های حقوقی، نرم افزاری، تعمیرکار ها و…

 

کسب و کار های خانوادگی

کسب و کار هایی گفته می شود که توسط افراد خانواده، فامیل یا آشنایان راه اندازی یا مدیریت می شود.  اصولا این کسب و کار ها در همان حد کسب و کار خانوادگی و شراکت کوچک باقی می مانند یا فراتر از آن می روند و تبدیل به شرکتی بزرگ تر می شوند. کسب و کار های خانوادگی به دلیل رشد اقتصادی و توسعه اشتغال ها، نقش مهمی در اقتصاد کشور ها دارند و به آن ها توجه ویژه ای می شود.

 

راه اندازی کسب و کار جدید

 

 راه اندازی کسب و کار جدید چگونه است؟

راه اندازی کسب و کار جدید که می تواند کسب و کار اینترنتی هم شامل آن باشد معمولا دارای این مراحل است:

• کشف و پردازش ایده

در واقع راه اندازی استارت آپ یا یک کسب و کار جدید، راه و روش قابل پیش بینی ندارد که بتوان بر اساس آن، به راه اندازی و مدیریت کسب و کار پرداخت. بلکه بنا به موضوع، بازار هدف و نوع آن می تواند راه اندازی کسب و کار متفاوت باشد.
آنچه مهم است آن است که ایده های کسب و کار جدید به خوبی تعریف شده باشد. حدود آن مشخص باشد و بتوان آن ایده را به مرحله عمل رساند. کسب و کار اینترنتی، یکی از این موارد است که می تواند جزو استارتاپ ها نیز قرار گیرد.

• تحلیل بازار موجود

مرحله بعد راه اندازی کسب و کار در این است شناخت مناسبی از بازار هدف و مشتری نهایی داشته باشید تا بتوانید بر اساس آن و ایده های کسب و کار جدید، بخشی از بازار را آن خود کنید. برای مدیریت کسب و کار به صورت بهینه داشتن اطلاعات و دانش پیرامون بازار هدف، رقبا و مشتریان نهایی امری بسیار حیاتی است.
زیرا راه اندازی استارت آپ، منوط به این است بدانیم هدف نهایی ما را چه کسانی تشکیل می دهند، قبلا چه کسانی در آن حوزه مدیریت کسب و کار را به عهده داشتند، توقعات و انتظارت مشتریان بالقوه و بالفعل در چه حد و میزانی است و اطلاعاتی از این دست که به راه اندازی کسب و کار به صورت موفق بسیار کمک می کند.

بازاریابی

• تشکیل تیم فعال در کسب و کار جدید

افرادی که بتوانند در تمام مراحل راه اندازی استارتاپ و مدیریت کسب و کار به شما کمک کنند باید جذب شوند، مدیریت شوند و از همکاری آنها استفاده بهینه کرد.
کسب و کار اینترنتی یا جدید شما بسیار متکی بر عملکرد افراد درگیر در آن است. به گونه ای که هرچه در انتخاب این افراد دقت به عمل آید و بتوان اشخاص متناسب با نوع کسب و کار اینترنتی یا جدید را گرد هم آورد و آنها را مدیریت کرد احتمالا کسب و کار جدید یا استارت آپ شما با موفقیت بیشتری راه اندازی و توسعه می یابد.
این مرحله در تمامی فازهای راه اندازی کسب و کار و مدیریت آن، بسیار اساسی و مهم است. زیرا در نهایت این عوامل انسانی هستند که می توانند ایده های کسب و کار جدید را پردازش و به منصه ظهور درآورند.

• تامین بودجه برای راه اندازی کسب و کار جدید

مرحله بسیار مهم دیگر جذب سرمایه گذار برای راه اندازی استارت آپ است. مزیت کسب و کارهای اینترنتی آن است که نیاز به سرمایه کمتری دارند. بنابراین اگر در ابتدای مسیر نمی توانید سرمایه قابل ملاحظه ای جذب کنید، کسب و کارهای اینترنتی انتخاب مناسبی برای شروع هستند.
زیرا بسیاری از مولفه های کسب و کار اینترنتی یا جدید شما می تواند با هزینه های کمتر و بازدهی بالاتری در قبال هزینه صرف شده؛ تامین شوند.
از طرف دیگر اگر مشکلی با تامین سرمایه ندارید، باز هم می توانید برای توسعه سریع تر و ارتباط با مشتریان روی کسب و کارهای اینترنتی حساب کنید.

• جلب همکاری دیگران

از دیگر مواردی که در هنگام راه اندازی کسب و کار جدید باید به آن توجه ویژه داشته باشید جلب همکاری دیگران است.
آنها می توانند سرمایه گذارانی باشد که با سرمایه گذاری بر استارتاپ شما، سرعت و دامنه پیشرفت و توسعه آن را تسهیل کنند.
یا می توانند افرادی باشند که با همکاری با اعضای تیم شما، روند رسیدن از ایده های کسب و کار جدید به مرحله درآمدزایی را کوتاه تر نمایند.
بنابراین باید توجه داشته باشید که در راه اندازی کسب و کار جدید به مقوله های متعددی باید بیاندیشید و برای هر کدام راهکار خاص خود را در نظر داشته باشید.

 

• بازاریابی و دیده شدن

این بخش از مهمترین مراحل راه اندازی یک کسب و کار است. کسب و کاری که راه اندازی شود حتی محصول جدید و خلاقانه ای تولید کرده باشد، وقتی مردم چیزی درباره اش ندانند و آن را نشناسند، عملا آن کسب و کار شکست خورده است. بعد از راه اندازی کسب و کار باید بازاریابی را شروع کرد. برای این کار می توان از رسانه ها، سوشال مدیا ها، پیام رسان های معروف و… استفاده کرد.

 

 

۳ نکته مهم برای راه اندازی کسب و کار که نمی دانید!

– هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند، اولین ایده شما، صرفا بهترین ایده است.

– لزوما قرار نیست خدمات یا محصول شما مناسب برای همه باشد و همه خریدار و کاربر آن باشند.

– هیچ وقت از امید داشتن دست نکشید و به صورت مستمر تلاش کنید.

 

۳ نکته حقوقی مهم درمورد استارتاپ ها

۱. افشا نکردن ایده در مراحل اولیه راه اندازی: توصیه می شود استارتاپ ها در مراحل اولیه راه اندازی قرار دارند، ایده خود را به راحتی منتشر نکنند تا از دزدی های احتمالی ایده جلوگیری شود.

۲. قبل از شروع سرمایه گذاری روی ایده، از همه جهت ها آن را مورد بررسی قرار دهید.

۳. تمامی قرارداد هایی که چه بعنوان شریک کاری و چه به عنوان همکار در شرکت استارتاپی شما انجام می شود، حتما باید به صورت مکتوب باشد.

استارتاپ ها

پیشنهاد کسب و کارهای اینترنتی

طبق بررسی پیدایش در نهایت به دلیل سرعت تبدیل ایده های کسب و کار جدید به عمل، و تجربه ای که در سال های اخیر استارتاپ ها داشته اند؛ راه اندازی کسب و کار به صورت کسب و کار اینترنتی بسیار پیشنهاد می شود.
زیرا می توانید همه مراحل راه اندازی کسب و کار جدید خود را راحت تر و اثربخش تر طی کنید و نتیجه های مطلوب تری از آن بگیرید و مدیریت کسب و کار خود را به نحو شایسته تری انجام دهید.
تجربه استارت آپ های موفق اخیر نیز همین را نشان می دهد. استارتاپ هایی چون فیس بوک، اینستاگرام و مواردی از این دست، کسب و کارهای اینترنتی بوده اند که به خوبی توانست مرحله تبدیل ایده به عمل را طی کرده و ضمن شناسایی بازار هدف ارزش آفرینی نمایند.
ایده کافی نیست به خلق ارزش افزوده دقت کنید.
بنابراین توجه داشته باشید که خلق ارزش افزوده در تمامی مراحل راه اندازی کسب و کار یا استارتاپ می تواند شما را چندین قدم فراتر از رقبایتان برده و بازار هدف را تحت سلطه شما درآورد.
پس این نکته را در نظر بگیرید که ایده های کسب و کار جدید به تنهایی کافی نیستند ولی اگر با خلق ارزش همراه شوند موفقیت را از آن شما خواهند کرد.
زیرا در این صورت مراحل بعدی یعنی جذب سرمایه، امکان همکاری تیم متناسب با استارتاپ شما و موفقیت در دیگر فازهای راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا جدید با سهولت بیشتری همراه می شود و ایده های کسب و کار جدید شما روی زمین نخواهند ماند.