استارتاپ و کارآفرینی چه رابطه ای با هم دارند ؟

ایجاد یک استارتاپ و رشد و بلوغ آن و در نهایت رسیدن به یک کسب و کاری تجاری می تواند یک کارآفرینی باشد، استارتاپ ها در حوزه فناوری و در عصر امروز متفاوت هستند با آن چیزی که قدیم از آن به عنوان کارآفرینی نام می بردیم. اصطلاحا شاید بهتر باشد استارتاپی که هنوز مدل تجاری و درآمد نداشته را یک آزمایشگاه بدانیم، آزمایشگاهی که قرار است یک خلاقیت یا نوآوری را آزمایش کند و احتمال دارد به جواب نرسد، پس نمی توانیم از روز اول به یک استارتاپ، کارآفرینی بگوییم.

 

تفاوت استارتاپ با کار آفرینی

استارتاپ ها زمانی می توانند رشد چشمگیر و موفقی داشته باشند که همراه با خلاقیت و نوآوری باشند و در پی آن بتوانند ارزش آفرینی کنند. در کار آفرینی هر کسب و کار را می توان به نوعی کار آفرینی در نظر گرفت. در واقع هر کسی که شغلی را ایجاد کنند بدون درنظر گرفتن اینکه آن شغل براساس ایده ای جدید است یا خیر و با ایجاد آن شغل، افراد دیگر را نیز شاغل کند، می توان کار آفرین درنظر گرفت. اما در استارتاپ ها اینگونه نیست! اولویت اصلی استارتاپ ها داشتن خلاقیت و نوآوری است به صورتی تکرار پذیر و مقیاس پذیر نیز باشند.

 

 

استارتاپ و اشتغال لزوما در کنار هم هستند ؟

برخلاف دید عموم باید گفت استارتاپ ها لزوما اشتغال ایجاد نمی کنند، فرض بگیرید شما یک سرویس دهنده اینترنت هستید و نزدیک به ۵۰۰ نفر مشغول پشتیبانی از سوالات رایج کاربران هستند، حال یک استارتاپ ربات هوشمندی طراحی می کند که می تواند به سوالات ۹۰% از کاربران بصورت هوشمند پاسخ دهد، پس مشاهده می کنید که در همین یک شرکت حدود ۴۵۰ شغل کم شد و جای خود را به یک ربات هوشمند داد.
اینطور می توان پاسخ را کامل کرد که شاید برای برخی از نیاز ها و درد ها در حال حاضر راهکاری وجود ندارد یا به نوعی مناسب به آن نیاز ها پاسخ داده نمی شود، در این صورت استارتاپی که برای حل این معضل ایجاد شده و نفراتی که جذب آن شده اند می توانند جزو افرادی باشند که به تعداد شاغلین اضافه شده اند.

رابطه استارتاپ و کار آفرینی

چرا کارآفرینی در استارتاپ به از لحاظ اقتصادی برای دولت مقرون به صرفه است ؟

کارآفرینی (سرمایه گذاری) یک استارتاپ تجاری سازی شده بسیار مقرون به صرفه تر از کارآفرینی در صنعت است، طبق آمار های دولت و موجود، ایجاد هر شغل پایدار در صنعت حدود ۲۰۰ میلیون یا بیشتر هزینه دارد درحالی که ایجاد یک شغل در استارتاپ هزینه به مراتب کمتر از این عدد را بهمراه خواهد داشت با این تفاوت که محصول یا سرویس تولید شده دراستارتاپ چون بر پایه فناوری روز هست و احتمالا به نیاز های دیگری افراد دنیا هم می تواند پاسخ دهد قابلیت صادرات و ارز آوری را نیز خواهد داشت.
با توجه به این توضیحات پر واضح است که دولت حتی کسر کوچکی از پولی که می خواهد برای ایجاد شغل در صنعت هزینه کند اگر در استارتاپ ها حتی در پروژه های دولتی مثلا بلاکچین مالی یا حکم های کارگزینی که به شدت نیازش احساس می شودکند می تواند تا حدود زیادی به ایجاد شغل و توسعه فناوری کمک نماید.

استارتاپ

اقدامات لازم برای بهبود وضعیت استارتاپ ها در ایران

طبق بررسی پیدایش، مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد انجام آن ها برای افزایش راندمان و بهبود وضعیت اکوسیستم استارت آپ ها در ایران ضروری است؛

۱. تشویق و ترغیب کمپانی ها و شرکت ها برای افزوده شدن به گروه شتابدهنده استارتاپ ها

۲. ایجاد فضاها و واحد های حمایتی در مکان هایی مانند دانشگاها و اهدای بسته های تشویقی و حمایتی به دانشجو های خلاق و کارآفرین

۳. برطرف کردن برخی موانع و  قوانین سختگیرانه برای راه اندازی استارتاپ ها

۴. حمایت دولت از استارتاپ ها برای برنامه های افزایش اشتغال

۵. ایجاد زمینه ای برای دسترسی استارتاپ ها به حوزه بازار های مالی و سرمایه گذاری

و…

 

تعامل استارتاپ ها و صنعت چه کمکی به توسعه ایران می کند ؟

مطابق پیش بینی پیدایش صنعت قدیمی دیر یا زود، باید پوست بیاندازد و با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر محصولات و سرویس ها را تولید کند، کشف راهکار بهتر و مقرون به صرفه تر برای تولیدات می تواند در حمایت صنعت از استارتاپ ها و یاری آن ها برای کار روی طرح های مرتبط با صنعت رقم بخورد. یقینا صنعت و استارتاپ ها می توانند مکمل های خوبی برای هم باشند و ارزش افزوده های زیادی برای همدیگر به همراه بیاورند.