خلاقیت چگونه می تواند باعث رشد کسب و کار و استارتاپ شود؟

خلاقیت محرک توسعه بشر

خلاقیت، نیرویی است که در تمامی انسان ها از زمان تولدشان وجود دارد. اما همه انسان ها سهم یکسانی در استفاده از این نیرو ندارند. مهارت استفاده از خلاقیت و جهت دهی آن در تمام زمینه ها علی الخصوص در کسب و کار بسیار مهم و تاثیر گذار است. خلاقیت و نوآوری می توانند شرایط حاکم بر یک کسب و کار را کاملا دگرگون کنند.

خلاقیت

ارتباط خلاقیت و استارتاپ

در این بین رابطه بین خلاقیت و استارتاپ بسیار پر رنگ تر از سایر مشاغل می باشد. در استارتاپ ها شما گاهی با چاش هایی مواجه می شوید که راه حل های مشخصی ندارند و حل آن ها فقط و فقط به دست افراد خلاق امکان پذیر است. افرادی که به خوبی به تمامی جنبه های موجود توجه می کنند و همیشه آماده ارائه ایده های تازه هستند.
همان طور که گفته شد خلاقیت در استارتاپ نمود بیشتری پیدا می کند. به عبارتی می توان گفت خلاقیت هسته اصلی تشکیل دهنده استارتاپ است. امروزه، بسیاری از چیزهایی که برای راه اندازی کسب و کار نیاز است از پیش اختراع و کشف شده، و روش های اسفاده از این ابزار است که مهم و تعیین کننده است.

 

چرا خلاقیت در استارتاپ ها مهم است؟

بسیاری از استارتاپ های مرتبط با دورکاری حاصل تفکر و خلاقیت در خانه بوده اند. ایده های خلاقانه در استارتاپ می توانند هزینه های شما را کاهش دهند، موجب افزایش درآمدتان شوند و از هدر رفت زمانتان جلوگیری کنند.
خلاقیت اغلب به مسایل هنری نسبت داده می شود، اما در واقع چیزی است که می تواند شما را از موفقیت استارتاپ تان مطمئن سازد. خلاقیت به شما و گروهتان اجازه می دهد که راهکارهای مفید و ارزشمندی را برای پیشبرد اهدافتان پیدا کنید.

ایده استارتاپ

اهمیت خلاقیت و نوآوری در رشد کسب و کار ها

خلاقیت و نوآوری مکمل هم برای رشد اقتصادی و رسیدن به موفقیت هستند. خلاقیت باید همراه با نوآوری باشد و نوآوری بدون خلاقیت نیز بی معناست! امروزه با رشد روز افزون کسب و کار ها و استارتاپ ها برای مدیریت صحیح امور، نیاز به خلاقیت بسیار احساس می شود. در واقع استارتاپ ها برای رسیدن به یک جایگاه قابل قبول در حوزه خود، باید از روش های جدید و خلاقانه در برای مدیریت امور و نوآوری ایده های خود استفاده کنند. بنابراین برای موفقیت و رشد صرفا راه انداز  کسب و کار و استارتاپ کافی نیست و مدیریت مبتکرانه و تولید ایده های نو و به روز باید اولویت ابتدایی استارت آپ ها باشد. زیرا بازار رقابت در این حوزه بسیار داغ و پر طرفدار است.

 

تاثیر خلاقیت و نوآوری در رشد کسب و کار ها و استارتاپ ها

اندازه خلاقیت و نوآوری شرکت ها را نمی توان اندازه گرفت و هیچ فرمول و روشی برای این کار وجود ندارد. اما با کمی تحلیل و تجزیه می توان پی برد خلاقیت  و نوآوری در کسب و کار ها مهم است به طوری که این دو عامل شرکت های خلاق را از سایر شرکت ها جدا می کند. از جمله تاثیراتی که وجود خلاقیت در شرکت ها می گذارد می توان به رشد در ارائه خدمات، رشد در ارائه محصولات، افزایش فروش، افزایش مشتری ها و کاربران، رشد در بازاریابی و… . در واقع شرکت های خلاق با پیرویی از روش های جدید می توانند بازار را از آن خود کنند و نسب به سایر رقبا پیروز شوند.

خلاقیت

۴ استارتاپی که با داشتن خلاقیت موفق شدند؛

حال قصد داریم با ذکر مثال هایی شما را با تاثیر خلاقیت بر استارتاپ ها آشنا کنیم. از همین رو به معرفی ۴ استارتاپی که بر پایه خلاقیت توسعه یافته اند خواهیم پرداخت:

 

۱- اوبر (Uber)

این شرکت در سال ۲۰۰۹ توسط تراویس کالانیک پایه گذاری شد. سیستم حمل و نقلی که به شما پیشنهاد ارائه سرویس با قیمت کمتری در مقایسه با سایر رقبا را می دهد. از جمله خلاقیت های این شرکت می توان به نکات زیر اشاره کرد:
• اوبر، از رانندگان زن استفاده می کند.
• اوبر مالیت امنیت اجتماعی و خسارات کارکنانش را پرداخت می کند و رابط میان رانندگان و مشتریان است.
• اوبر شیوه جدیدی در حمل و نقل را با استفاده از طیف وسیعی از رانندگان معرفی کرده است.
چنین نو آوری های به ظاهر کوچکی امروزه سرمایه بسیار زیادی را برای صاحبان خود فراهم آورده است.

 

۲- ایر بی ان بی (Airbnb)

این استارتاپ در واقع وبسایتی است به منظور یافتن املاک و اقامتگاه های قابل اجاره. این کمپانی در سال ۲۰۰۸ و توسط برایان چسکی راه اندازی شد. لیست زیر باینگر قابلیت های جدیدی که توسط این استارتاپ ارائه شد:
• این کمپانی امکان شناسایی مکان های قابل اجاره را در نقاط مختلف و از راه دور در اختیار مردم قرار داد.
• در مقایسه با سایر رقبا، تمرکز ویژه ای با بازخورد و گزارشات کاربران نشان داد.
• این امکان را فراهم کرد که مشتری ها بتوانند به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن اقدام به اجاره مسکن نمایند.
همین امر باعث توسعه این شبکه شد به طوری که امروزه ۳۴۰۰ شهر در ۱۹۰ کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

 

۳- دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس، امکان ذخیره فایل ها و دسترسی مجدد به آن ها را به کاربران خود می دهد. این استاتاپ، از حافظه ابری به این منظور کمک می گیرد. دارپ باکس توسط درو هوستون راه اندازی شد.
• سریع، ایمن و رایگان بودن
• قابل اجرا بودن روی تمامی دستگاه ها
• قابلیت به اشتراک گذاشتن فایل ها
• و قابلیت ذخیره اطلاعات عمومی از جمله عکس و تاریخ تولد
از جمله نو آوری های این استارتاپ می باشد که موجب شده امروزه حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شود.

 

۴- اسنپ چت (Snapchat)

اسنپ چت به شما این امکان را می دهد که به راحتی با دوستان خود مکالمه کنید و تصاویر مخالفی را از سراسر دنیا ببینید. اسنپ چت توسط ایوان توماس و در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد. از جمله خلاقیت های بکه ار برده شده در آن امکان مکالمه هم زمان با چند نفر و امکان انتقال اطلاعات با امنیت بالا بود.

همانطور که می بینید، این استارتاپ ها ابزار و کار جدیدی را تولید نکردند. فقط و فقط راه های جدیدی را برای رفع نیاز های متقاضیان خود ارائه داده اند. گاهی خلاقیت های خیلی کوچک می توانند نتایج بزرگ و چشمگیری داشته باشند.
امروزه مطالعات بی شماری در زمینه جهت دهی به خلاقیت و استفاده از آن در استارتاپ ها صورت گرفته که نشان دهنده اهمیت این موضوع می باشد. این مطالعات منجر به ارائه راهکارهایی گشته اند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:
تکنیک طوفان فکری (Brainstorming)
این شیوه درسال ۱۹۵۰ و توسط آدکس اسبورن ابداع شد. طوفان فکری در واقع یک گردهمایی با قواعدی مشخص است که به منظور ایده پردازی پیرامون موضوعی خاص انجام می گیرد. در این جلسه در ابتدا از افراد خواسته می شود که به بیان ایده های خود بپردازند، هر چند که این ایده ها غیر منطقی به نظر برسند. هدف از این کار یافتن یک نو و استفاده از خلاقیت افراد به منظور پیشبرد اهداف استارتاپ است.

 

تکنیک چه می شود اگر

این تکنیک یک روش ساده برای بروز خلاقیت افراد در کار است. روش کار به این صورت است که عبارت “چه می شود اگر….” را درباره موضوعی خاص به کار می بریم. پاسخ های افراد پس از جمع بندی می تواند ارائه دهنده راهکاری مناسب و جدیدی باشند.

طبق تحلیل پیدایش امروزه استارتاپ هایی موفق ترند که میزان خلاقیت به کار رفته در آنها بیشتر باشد. پس اگر قصد دارید استارتاپ خود را راه اندازی کنید، سعی کنید چیز تازه ای برای ارائه به مشتریانتان داشته باشید.