چند مدل توسعه استارتاپ ایرانی وجود دارد؟

روش های توسعه استارتاپ ایرانی

طبق تحلیل های پیدایش یک استارتاپ ایرانی گزینه های بسیاری برای بهره برداری از منابع جدید برای درآمد زایی دارد. به عنوان مثال، می تواند فروش های جدید خود را از طریق یک مدل تجاری نوآورانه تولید کند یا یک محصول یا خدمت جدید را به بازار ارائه کند.

 

توسعه استارتاپ ایرانی و کسب و کار چیست ؟

پایه توسعه استارتاپ ایرانی ها بر پایه ایجاد ارزش در دراز مدت یا ایجاد تصویری مثبت در ذهن مشتریان، ذینفعان، بازارها و غیره است. همچنین روند توسعه استارتاپ ایرانی ها بر پایه شناخت فرصت های جدید است.

 

 

مراحل توسعه استارتاپ ها

در این بخش به توصیف مراحل توسعه که یک استارتاپ باید از ابتدا تا ثبت شرکت طی کند می پردازیم.

۱. ایده پردازی

۲. بررسی تصویر کلی استارتاپ و چشم انداز آن

۳. اجرای طرح و تولید محصول اولیه استارتاپ

۴. اعتبار سنجی و انجام آزمایشات برای بررسی صحت محصول

۵. جذب سرمایه و سرمایه گذار برای تامین امور مالی استارتاپ

۶. توسعه دادن استارتاپ با ارائه طرح به سرمایه گذاران

۷. تاسیس شرکت و ثبت برند استارتاپ

توسعه استارتاپ ایرانی

استراتژی توسعه کسب و کار

استراتژی توسعه استارتاپ ایرانی ها به منظور ایجاد فرصت های مناسب برای ایجاد ارزش در دراز مدت است. در ذیل به برخی از این استراتژی ها اشاره شده است:

 

۱- به دنبال فرصتی مناسب باشید

ارتباط با افراد مناسب باعث جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه شما می شود. زیرا که بسیار مهم است که مشتریان بالقوه استارت آپ شما را شناسایی کنند تا کسب و کار شما رونق یابد.

درواقع شما باید بر آن دسته از مشتریانی که به کسب و کار شما اهمیت می دهند تمرکز کنید. همچنین تمرکز و استفاده از شتابدهنده های مناسب نیز می تواند در توسعه کسب و کار و استارتاپ ایرانی شما کمک شایانی باشد.

 

۲- تمرکز بر نیاز مشتری در توسعه استارتاپ ایرانی

آنچه که شما در استارت آپ یا کسب و کار خود ارائه می دهید با آنچه که مشتری نیاز دارد نباید تفاوت زیادی داشته باشد. اگر به دقت به مشتریان خود توجه کنید، می توانید کسب و کار خود را با نیازهای آنان مطابقت دهید و منجر به افزایش رضایت آنان از استارت آپ خود شوید.

در اصل باید با توجه به مسائل و نیازهای مشتریان، محصول یا خدمات را در قالب استارتاپ ایرانی ارائه دهید، در غیر اینصورت مشتری به رقبای شما رجوع خواهد کرد.

 

۳- فعال بودن

فعال شدن در انجمن هایی با موضوع استارت آپ خود بخشی از نیازهای کسب و کار شما را برآورده می کند. زیرا که می توانید مشتریان بالقوه خود را پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید و در نتیجه سفارشات پی در پی در شرکت خود داشته باشید.

 

۴- شعار اصلی توسعه استارتاپ ایرانی : رضایت مشتری

هیچ چیز در جهان بدتر از داشتن مشتریان ناراضی برای استارتاپ ایرانی یا کسب و کار شما نیست، زیرا که نه تنها رابطه شما را با مشتری خراب می کند، بلکه به کسب و کار شما نیز لطمه وارد می کند.

بنابراین به یاد داشته باشید که هنگام برخورد با مشتریان، همدلی را تمرین کنید و خود را در موقعیت مشتری قرار دهید تا مشکل و نیازهای آن را احساس کنید. با انجام این کار، به طور موثر استارت آپ شما رشد خواهد کرد.

 

۵- نفوذ در بازار

این استراتژی یک روشی کارآمد و نتیجه دار است و سبب افزایش فروش محصول استارتاپ و در نهایت گرفتن سهم بیشتری از بازار می شود. برای نفوذ در بازار باید استارتاپ تیم فروش و بازاریابی قوی را داشته باشد. این استراتژی می تواند با ارائه برخی پیشنهادات خلاقانه فروش محصول، توسعه محصول و… اعمال شود. بنابراین سرمایه گذاری روی بخش بازایابی و فروش اگر به درستی انجام شود می تواند برای استارتاپ بسیار کارآمد باشد.

توسعه استارتاپ

ویژگی استارتاپ های موفق و توسعه یافته

هدف اصلی هر استارتاپی رشد و پیشرفت در ایده خلاقانه خود است. استارتاپ ها در مسیر توسعه و شد خود باید عواملی را درنظر بگیرید تا به موفقیت مد نظر خود برسند، در ادامه به بررسی ویژگی هایی که استارتاپ ها در مسیر توسعه باید آن توجه کنند می پردازیم:

– اولین ویژگی ایده است. قبل از آغاز راه اندازی استارتاپ بررسی ایده بسیار مهم است. ایده مورد نظر باید جدید، نوآورانه، قابلیت پذیرش توسط جامعه، نداشتن مشکلات قانونی و… را داشته باشد. اولین قدم هر کاری، مهم ترین قدم است، پس این قدم باید فاقد هر گونه اشکالی باشد و تا حدی موفقیت استارتاپ را تضمین کند.

– ویژگی بعدی داشتن تیم قوی و متخصص است. تحقیقات نشان داده است اکثر استارتاپ های موفق به دلیل داشتن تیم منسجم و خوب توانستند با چالش های پیش رو خود مقابله کنند و مسیر توسعه را پیش بگیرند. برقراری ارتباط میان افراد تیم، داشتن مهارت و تخصص و… از مهم ترین عوامل است که در هنگام تشکیل تیم باید به آن ها توجه شود.

– جذب سرمایه اولیه، مهم ترین عامل موفقیت استارتاپ است. بسیاری از استارتاپ ها بوده اند که ایده ای نو و خلاقانه داشته اند و ایده آن ها تمام ویژگی های راه اندازی یک استارتاپ را دارا بوده است اما به مرحله اجرا که رسیده اند، متوجه نیاز به سرمایه شده اند و به دلیل عدم جذب سرمایه شکست خورده اند. در این مرحله استارتاپ ها می توانند از شتابدهنده ها برای جذب سرمایه کمک بگیرند.