کدام استارتاپ های ایرانی جهانی شده اند؟

کدام یک از استارتاپ های ایرانی به بازار جهانی ورود پیدا کرده اند؟

طبق بررسی های پیدایش در سالهای اخیر شاهد شکل گیری، استارتاپ های ایرانی متعددی بوده ایم. بسیاری از آنها در روند رشد خود، از سرعت خوبی برخوردار بوده و به موفقیتهای چشمگیری دست یافته اند. برخی از این استارتاپ های ایرانی موفق، تنها به توسعه در عرصه کشوری اکتفا نکرده و تا مقیاس جهانی هم پیش رفته اند. بی شک موفقیت این گونه از استارتاپ های ایرانی علاوه بر یافتن ایده های خوب، حاصل دوراندیشی و برنامه ریزی از قبل انجام شده توسط مدیران آنهاست.

در همین راستا امسال اتاق بازرگانی تهران، طی برنامه ای و با اعزام تیمی متشکل از ۱۸ تیم از استارتاپ های ایرانی جهت حضور در نمایشگاه جی تکس دبی، آنها را مورد حمایت و پشتیبانی خود قرار داد.
از جمله استارتاپ های ایرانی موفق میتوان دیوار، دیجی کالا، زود شور، شیپور،  آنتورک ، کافه بازار، بامیلو، آپارات، علی بابا را نام برد که برخی از آنها توانستند در عرصه جهانی نیز وارد شوند. در اینجا به بررسی چند نمونه از استارتاپ های ایرانی موفق که در عرصه جهانی نیز ورود کرده اند می پردازیم.

ایده استارتاپی

استارتاپ ها چگونه می توانند به بازار بین المللی وارد شوند؟

استارتاپ ها برای وارد شدن به بازارهای بین المللی باید برخی کار ها را انجام دهنده تا در معرض دید سرمایه گذاران و شتابدهنده های جهانی قرار بگیرند، از جمله این کار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

– حضور در وبنیار ها و رویداد های آنلاین

– حضور موثر در شبکه های اجتماعی و رسانه ها

– داشتن وب سایت به زبان اینگلیسی

– حضور در دایرکتوری ها

–  استفاده از رسانه های خبری

استارتاپ و بازار جهانی

کدام استارتاپ های ایرانی جهانی شده اند؟

 دیوار

دیوار یکی از معروف ترین و بزرگترین استارتاپ های ایرانی موفق می باشد. این استارتاپ به منظور خرید و فروش اقلام و کالاهای نو و همچنین دست دوم ایجاد شده است. درج آگهی در این سایت رایگان است، ولی اخیرا با گذشت زمان و جذب کاربران بیشتر، با پرداخت هزینه میتوانید آگهی خود را در دیوار درج و به بالای لیست فروش منتقل کنید. همچنین میتوانید جهت جلب توجه بیشتر کاربران با درج علامت ستاره در کنار آگهی خود، آن را از نوع عادی به ویژه تبدیل کنید. این سایت در حال حاضر فعالیت بین المللی خود را در کشور افغانستان با عنوان دیوار افغانستان آغاز نموده است. این سایت در حال حاضر در دو شهر هرات و کابل شروع به ارائه خدمات نموده است و در صورت استقبال به دیگر شهرهای این کشور نیز منتقل خواهد شد.

 زود شور

این استارتاپ از جمله استارتاپ های ایرانی موفق است که توسط یک زوج جوان راه اندازی گردید. زمینه فعالیت این استارتاپ موفق ایرانی در زمینه خشکشویی البسه می باشد که با درایت و ذکاوت و فرصت شناسی این زوج جوان توانست به کشور عمان راه یابد. عمان کشوری جوان با جمعیتی زیر ۵ میلیون نفر است که ۶۰ درصد آن را مردان تشکیل می دهند. این کشور دارای مردمانی با میانگین سنی زیر ۳۰ و علاقه مند به استفاده از اینترنت و برنامه ها و شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام هستند. با توجه به شرایط فوق، ورود این کسب و کار به کشور عمان، با توجه به نوع لباس مورد استفاد مردمان آن فرصت بسیار خوبی بوده و بسیار پر رونق می باشد.

از آنجایی که این کشور پتانسیل و قابلیت تبدیل شدن به کشوری مانند امارات را دارد، در همین راستا تسهیلاتی از سوی دولت این کشور در اختیار سرمایه گزاران قرار گرفته است و زودشور به عنوان اولین سرویس آنلاین در زمینه خشک شویی، خدمات خود را در این کشور ارائه می دهد. در کشور ما به دلیل مسایل اقتصادی، مردم کمتر تمایل به استفاده از این خدمات را دارند ولی در کشور ثروتمندی مانند عمان، مردم بیشتر در صدد ارتقا سطح کیفیت زندگی خود هستند.

 دیجی کالا

دیجی کالا به عنوان یکی از معروفترین و محبوب ترین استارتاپ های ایرانی موفق، در حال حاضر فعالیت می کند، این استارتاپ در سال۲۰۰۶ در ایران راه اندازی گردید. امروزه این استارتاپ تبدیل به بزرگترین و پر بازدید ترین سایت فروش محصولات الکترونیکی و دیجیتالی در ایران و همچنین خاورمیانه گردیده است.

فعالیت این وب سایت نقد و بررسی محصولات و کالاهای دیجیتالی مانند دوربین عکاسی و موبایل و لپ تاپ و غیره می باشد. اما به تدریج به فکر فروش همین محصولات در وبسایت خود افتاد، به طوریکه در حال حاضر تقریباً کالایی نیست که در دیجی کالا موجود نباشد! در حال حاضر این استارت آپ با ارزشی بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار، بزرگترین استارتاپ ایرانی موفق می باشد. این استارتاپ حوزه فعالیت خود را به ایران محدود نکرده و در صدد آن است در کشورهایی مانند افغانستان پاکستان و عراق و ارمنستان که از نظر رشد تکنولوژی و فناوری اطلاعات در سطح مطلوبی نیستند، فعالیت خود را گسترش دهد.

 

 

آنتورک

سایت آنتورک یکی از سایت های موفق سرویس دهنده تبلیغات است. این استارتاپ موفق شد در رتبه ۵۴۷ جهانی را در میان سایر استارتاپ های دنیا کسب کند. سایت آنتورک به عنوان یک واسطه میان تبلیغات دهنده و تبلیغات گیرنده است. به بیان دیگر افرادی که قصد دارند بنر تبلیغاتی در سایت های مختلف داشته باشند، به سایت آنتورک درخواست می دهند و از طرف مقابل افرادی به دنبال گرفتن تبلیغات در سایت خود هستند و از تبلیغات های افراد دسته اول استفاده می کنند. آنتورک این دو گروه  را به هم متصل می کند.