سرمایه گذاران و شتاب دهنده ها چگونه بر روی استارتاپ ها سرمایه گذاری می کنند؟

شتابدهنده استارتاپ چیست؟

شتاب دهنده استارتاپ چیست؟ چگونه بر روی استارتاپ سرمایه گذاری می کند؟ آیا استفاده از آن هوشمندانه است؟

در ابتدا به تعریف شتابدهنده می پردازیم. شتابدهنده ها از طریق تامین مالی، آموزش و… به شرکت های نوپا و در حال رشد کمک می کنند. آن ها به استارتاپ هایی که در مراحل اولیه رشد هستند، حمایت همه جانبه می کنند و تجربه های خود را از طریق متخصصان خود با استارتاپ ها به اشتراک می گذارند.

 

مراحل سرمایه گذاری در شتاب دهنده ها

سوالات زیادی درباره شتاب دهنده ها وجود دارد. امروزه، شتاب دهنده ها توجه عده زیادی را به خود جلب کرده اند. آن ها همواره به عنوان صندوق سرمایه گذاری و روش مناسبی برای رشد سریع تر استارتاپ ها ش در نظر گرفته می شوند. شتاب دهنده ها بر مراحل اولیه استارتاپ ها تمرکز می کنند. اما به راستی شتاب دهنده ها چطور کار می کنند؟

شتابدهنده

روند کاری شتابدهنده ها برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها:

 

• در خواست و پذیرفته شدن استارتاپ ها

جلب حمایت شتاب دهنده های شناخته شده برای حمایت از استارتاپی خاص به طور قابل ملاحظه ای سخت و دشوار است. پس از درخواست، تنها ۱ تا ۳ درصد استارتاپ ها به طور معمول پذیرفته می شوند.
در این روند شما وارد فاز شناسایی متقابل با اپراتور شده و چیزهای بیشتری درباره جزییات شتاب دهنده خواهید فهمید. شما تا زمانی که تمامی شرایط را نپذیرفته اید و اقدام به امضای قرارداد نکرده اید مجبور به پذیرش هیچ یک از شرایط نیستیتد. به دلیل شرایط کاری خاصی که برخی از شتاب دهنده ها دارند، در این مرحله، برخی از شتاب دهنده ها حتی بعد از پذیرفته شدن نیز از همکاری با آن ها انصراف می دهند.

 

• دریافت سرمایه از شتاب دهنده ها

یکی از اصلی ترین دلایلی که صاحبان ایده و استارتاپ ها را به دنبال شتاب دهنده ها می کشاند، جذب سرمایه است. از طرف دیگر، شتاب دهنده ها نیز به دنبال بهترین سرمایه گذاری هستند. شتاب دهنده ها عموما پول را در عوض سهام در اختیار استارتاپ ها قرار می دهند.
به خاطر داشته باشید، هنگامی که پیشنهاد صورت گرفته از سمت شتاب دهنده ها در عوض سرمایه گذاری، فقط سهام بخش کوچکی از استارتاپ می باشد بی چون چرا آن را نپذیرید چرا که ممکن است همین بخش کوچک در آینده سرمایه عظیمی را برای شما فراهم آورد.

 

• تمرکز

یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی های به دست آمده، شتاب دهنده ها برای این موضوع یک دوره ۳ تا ۶ ماهه را در نظر می گیرند. این بازه زمانی بسیار پر تنش است و در آن افراد مجبور می شوند که با افزایش میزان تمرکز، کار را به خوبی جلو ببرند. شتاب دهنده باید مطمئن شوند که سرمایه گذاری آن ها بیهوده نبوده و برایشان سود آوری دارد.

 

• آموزش و راهنمایی

آموزش یکی از اصلی ترین بخش های این سیستم است. انتظار برگزاری سمینارها و ورکشاپ های مختلف را داشته باشید! در این سمینار ها تلاش می شود که راه های کسب سرمایه نشان داده شود. این مرحله در واقع جایی است که شتاب دهنده ها به توسعه طرح های خود بر اساس اهدافشان می پردازند. اساس این بخش این است که نقاط ضعف شما را مشخص کرده و به شما می آموزد که چگونه بر آن ها غلبه کنید. این کار ممکن است به صورت آموزش و توسط خود شتاب دهنده صورت گیرد، و یا به شکل معرفی شما به گروه های سرمایه گذاری، که به کار شما علاقه مندند، باشد تا شما را در کسب سرمایه یاری دهند.

 

• امکان ایجاد یک شبکه همکاری

در خلال دوره شتاب بخشی، این امکان برای کارآفرینان فراهم می شود که با سایر همکارانشان و یا حتی دیگر سرمایه گذاران یک شبکه کاری ایجاد نمایند. این ارتباطات می توانند بسیار ارزشمند باشند. به خصوص برای افزایش میزان سرمایه در آینده کاریتان!

 

• روز نسخه آزمایشی (Demo day)

اغلب شتاب دهنده ها میزبان یک روز نسخه آزمایشی هستند. عموما این رویداد در انتهای هر برنامه اتفاق می افتد. این مرحله جایی است که شتاب دهنده ها از تمامی شبکه ها، صندوق سرمایه گذاری و کسانی که بهترین سرمایه گذاری را انجام داده اند دعوت به عمل می آورند تا زیر و بم استارتاپ خود را ببینند و پیشرفت کارشان را بسنجند و به آن ها کمک می کند که ارتباطات لازم را در زمینه کسب و کارشان ایجاد کنند.

 

 

شتابدهنده ها چگونه کسب درآمد می کنند؟

آنچه گفته شد به خوبی مراحل کاری یک شتاب دهنده را بیان کرد. اما سوال دیگری هم وجود دارد و آن این است که خود شتاب دهنده ها از کجا کسب درآمد می کنند؟ بهترین سرمایه گذاری چیست؟ چرا که سرمایه گذاری بدون بازگشت سرمایه و سود ناشی از آن در دنیای تجارت مضحک است!
مدل کسب سرمایه در شتاب دهنده ها می تواند متفاوت باشد. اما در حالت کلی، همانطور که قبلا به این موضوع اشاره شد، شتاب دهنده ها سرمایه خود را از طریق شراکت در سهام استارتاپ ها تامین می کنند. این بدان معناست که اگر کسب و کار شما شرایط لازم برای سرمایه گذاری یک شتاب دهنده را داشته باشد و از سمت آن پذیرفته شود، این امکان وجود دارد که شما در مقابل ملزم به تحویل ۵ تا ۲۵ درصد از سهام استارتاپ خود شوید. برخی شتاب دهنده ممکن است که اقدام به شارژ مالی استارتاپ ها در ازای دریافت سرویس خاصی نمایند، اما این نوع کسب سرمایه توسط شتاب دهنده ها زیاد متداول نیست.

سرمایه گذاری استارتاپی

استارتاپ ها چگونه می توانند درخواست های خود را به شتاب دهنده ها انتقال دهند؟

حال باید دید که استارتاپ ها چگونه می توانند درخواست های خود را به بهترین شکل به شتاب دهنده ها انتقال دهند و آن ها را مجاب به بهترین سرمایه گذاری کنند. به یاد داشته باشید که به این درخواست باید به شکل یک مصاحبه کاری نگاه کنید. می توان گفت، که شما وارد نوعی از رقابت می شوید که برای رسیدن به خواسته هایتان باید مطمئن شوید که بهترین عملکرد ممکن را دارید. در ادامه بخشی از قواعدی که به شما کمک می کند تا شانس پذیرفته شدن درخواستتان را افزایش دهید شرح داده خواهد شد:

 

• درخواستتان را برای شتاب دهنده ای خاص یا صندوق سرمایه گذاری تنظیم کنید:

خیلی واضح است که هنگامی که شما یک درخواست پذیرش تهیه می کنید و آن را برای تمامی شتاب دهنده ها می فرستید در واقع میزان شانس خود را برای پذیرش کم می کنید. چرا که این نوع درخواست ها حالت عمومی به خود می گیرند و نمی توانند تمام پرسش های ایجاد شده از سمت یک شتاب دهنده خاص را پاسخ دهند. استارتاپ هایی که اقدام به فرستادن چنین درخواست هایی می کنند غالبا نمی توانند وارد فاز بعدی شوند.

 

• درخواست خود را برای صندوق سرمایه گذاری به صورت پی دی اف بفرستید:

شاید این حرف بسیار ساده به نظر برسد، اما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر فایل درخواست خود را به شکل پاورپوینت یا ورد ارسال کنید، طرف دیگر ممکن است برای باز کردن آن با مشکل مواجه شود. فرستادن پی دی اف می تواند این اطمینان را در شما ایجاد کند که درخواستتان به درستی دیده می شود. میبینید که حتی فرمت فایل ارسالی نیز می تواند میزان سرمایه گذاری روی استارتاپ شما را تغییر دهد! برای صندوق سرمایه گذاری فرم کاملی تهیه کنید. لازم نیست تمامی سوالات موجود در رابطه با کارتان را پاسخ دهید، اما بدانید هرچه اطلاعاتی که منتقل می کنید کامل تر باشد امکان پذیرش درخواستتان از سوی شتاب دهنده ها و متعاقبا تمایل آن ها به سرمایه گذاری در استارتاپ شما بیشتر می شود.

 

• درخواستتان را قبل از ارسال بخوانید!

این مساله می تواند آزاردهنده باشد که شما چیزی را بپرسید که پاسخ آن به وضوح در شرایط شتاب دهنده ذکر شده است. این امر فقط سبب می شود که شما تنبل به نظر برسید!

 

• برای صندوق سرمایه گذاری خاص باشید

به یاد داشته باشید که شتاب دهنده ها پیش از شما درخواست صد ها و یا شاید هزاران نفر را مورد بررسی قرار داده اند. پس از مدتی تمامی این درخواست ها در ذهن بررسی کنندگان مشابه به نظر می رسند. پس سعی کنید بدون دروغ و اغراق، در خواستتان را طوری طراحی کنید که آن را از سایر درخواست ها متمایز کند و نکاتی را در آن جای دهید که ذهن بررسی کنندگان را بیشتر به آن درگیر کند.

 

جمع بندی

در این مقاله پیدایش روند سرمایه گذاری یک شتاب دهنده بر روی استارتاپ شرح داده شد. همچنین برخی ترفندها که می توانند به شما در پذیرفته شدن درخواستتان توسط شتاب دهنده ها کمک کنند، ارائه شدند. به یاد داشته باشید که برای کمک گرفتن از شتاب دهنده ها نیاز به جستجو و یافتن بهترین مورد دارید. همیشه اولین مورد بهترین نیست. ارزشش را دارد اگر کمی بیشتر وقت بگذارید و در عوض، شتاب دهنده ای را بیابید که بیشترین منفعت را برای شما دارد.