ویژگی استارتاپ های موفق

با ویژگی استارتاپ های موفق چقدر آشنا هستید ؟

هیچ روش خاصی برای موفقیت همه استارتاپ ها وجود ندارد. اگر فکر می کنید که یک راه سنگ فرش شده و روشن برای همه کارآفرینان وجود دارد که با ورود به آن جا به راحتی می توانند به موفقیت برسند، سخت در اشتباه هستید!
در واقع رشد کردن و رسیدن به موفقیت در این بازار رقابتی پیچیده، به اندازه پریدن با یک جفت دمپایی ابری سخت و دشوار است. با توجه به بازار رقابتی امروزه و شرایط موجود، بهترین کاری که کارآفرینان برای راه اندازی یک استارتاپ موفق می توانند انجام بدهند، بهره گیری از تجربیات و شناخت ویژگی استارتاپ های موفق است.
نتایج حاصل از تحقیقات متوالی نشان می دهد که اگرچه کارآفرینان می توانند به طور گسترده ای در مجموعه مهارت های خود و صنایع مختلف متفاوت باشند، اما اغلب ویژگی استارتاپ های موفق در سطح جهان بسیار مشابه به یکدیگر هستند.
اگر صاحب ایده هستید و می خواهید یک استارتاپ موفق را راه اندازی کنید، در ادامه ۱۱ ویژگی استارتاپ های موفق که در کتاب توسعه شرکت دره سانتاکلاریتا به چاپ رسیده است را آورده ایم:

ویژگی استارتاپ موفق

۱۱ ویژگی استارتاپ های موفق

 

یک: یافتن خرابکاری و بی دقتی رقبا

آیا می توانید اشتباهات دیگران و فرصت های از دست رفته آن ها را ببینید و از این موقعیت پیش آمده به عنوان یک بازار بالقوه قدرتمند استفاده کنید؟ یکی از مهم ترین ویژگی های استارتاپ های موفق این است که نسبت نقاط ضعف رقبا و فرصت های به وجود آمده در بازار هدفشان بسیار هوشمند هستند.

 

دو: تمرکز عمیق بر هدف

صاحبان کسب و کار های موفق برای رسیدن به تمرکز عمیق تمرین می کنند. به طور مثال هرفردی یک مدت زمانی را با توجه به شناختی که از خودش دارد تعیین می کند و اگر موفق شد به صورت متوالی بروی هدفش تمرکز کند و حواسش پرت نشود برای خودش جایزه می خرد و برای دفعه بعدی این زمان را افزایش می دهد تا جایی که کامل بتواند به توجه و تمرکز عمیق به عنوان یک ویژگی فردی برسد.

 

سه: بهره گیری از تجربیات مشتریان

ضرب المثل قدیمی می گوید که “صداها ماندگار ترین هستند”
از آن جایی که اساس کار ما باید برای این باشد که همیشه حق با مشتری است، بنابراین باید به نظرات مشتری هایمان اهمیت ویژه ای قائل شویم و فرصتی را در اختیار آن ها قرار بدهیم تا نظرات خود را با ما در میان بگذارند. شنیدن صدای مشتری از مهترین ویژگی استارتاپ های موفق است.

 

چهار: پایدار و متعهد به رشد

از دیگر ویژگی های استارتاپ های موفق که ممکن است از راه اندازی یک کارخانه بزرگ تا هر کار دیگری متفاوت باشد، این است که دائما باید حرکت رو به جلو و قدرت انطباق پذیری بسیار بالا داشته باشند.

استارتاپ ها

پنج: اعتماد و انعطاف پذیری به روش فعلی

بعضی مواقع بهترین راه حل این است که فقط رفتارهای غلط را از خودمان دور کنیم. صاحبان کسب و کار های موفق، خیلی خوب می دانند که چه زمانی باید حرکت رو به جلو را متوقف و از کارهای بازخورد بگیرند.

 

شش: پیگیری مشتری، هدایت بازار

موفق ترین کارآفرینان جلوتر از برنامه ریزی که پیش تر تعیین کرده بودند حرکت می کنند اما همه ما می دانیم که نیازهای مشتری بازار را هدایت می کنند، بنابراین باید با نوآوری و خلاقیت این نیازها را در درون مردم ایجاد کنیم.

 

هفت: برنامه ریزی و اجرای استراتژیک

در راه رسیدن به هدف، هیچ وقت اضافی برای تلف کردن وجود ندارد، بنابراین یک برنامه تجارت یا طرح کسب و کار دقیق بنویسید و زودتر شروع کنید.

 

هشت: ساخت تیم از ستارگان

وجود یک مدیر لایق و با اعتماد بنفس که می تواند بر قلب های افراد حکومت کند، یک تیم ماهر و سخت کوش که ارزش ها و رویای مشترکی دارند، از اساسی ترین ویژگی استارتاپ های موفق است.

 

ویژگی استارتاپ موفق

 

نه: فعالیت سازنده و کارآمد

هوشمندانه کار کنید، سخت بازی کنید، اما در پایان فراموش نکنید پایان هر موفقیت به خودتان و تیم خود پاداش بدهید.

 

ده: دقت در مسئولیت

اغلب کارآفرینان وجود بعضی افراد و مهره های سازمانی را خیلی ساده یا کم اهمیت در نظر می گیرند و در نتیجه اقدام به حذف آن ها می کنند.
در حالی باید آستین های خود را بالا بزنید و در تمامی مراحل رشد سازمانتان، اعضای تیم متخصص بیشتری را برای افزایش سرعت خود اضافه کنید.

 

یازده: تعیین شاخص های کلیدی عملکرد مناسب

شاخص کلیدی عملکرد  اصطلاحا KPI  نامیده می شود، در واقع تعیین معیار هایی می باشد که توسط آن معیار ها عملکرد آن استارتاپ مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. استارتاپ ها با تعیین شاخص های مناسب برای ارزیابی عملکرد خود در زمانی معین، مسیر موفقیت و رشد خود را هموار تر می کنند و بهتر می توانند با چالش های پیش رو خود مقابله کنند. برای تعیین شاخص های کلیدی عملکرد مناسب ، استارتاپ ها باید به نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد توجه داشته باشند؛

– ابتدا باید یک شاخص عملکردی کل را تعیین کنند و سپس بر اساس آن به تعیین شاخص های جزئی تر برای بخش های دیگر بر اساس شاخص عملکرد کل بپردازند.

– تعیین کلید های این شاخص ها باید براساس زمان و ظرفیت زیر ساخت استارتاپ باشد. در واقع باید برای رسیدن به شاخص، بازه زمانی را مطابق ظرفیت استارتاپ تعیین کنند تا طبق معیار های مشخص شده به شاخص کل و هدف اصلی استارتاپ برسند.

 

 

لیست ۶ مورد از استارتاپ های موفق ایرانی

در اینجا ۶ مورد از استارتاپ های موفق در ایران را نام خواهیم برد که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و توانسته اند موفقیت چشم گیری داشته باشند؛

۱. دیجی کالا ( فروشگاه اینترنتی و خرده فروشی)

۲. اسنپ( تاکسی اینترنتی)

۳.دیوار ( خرید و فروش لوازم دست دوم)

۴. علی بابا ( رزرو بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس، هتل، تور های گردشگری و…)

۵.اسنپ فود ( سفارش آنلاین غذا )

۶. کافه بازار ( دریافت انواع اپلیکیشن های اندورید)