با ویژگی های شتاب دهنده کسب و کار چقدر آشنا هستید؟

۱۱ مورد از ویژگی های شتابدهنده کسب و کار

 

اولین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

دامنه انتخاب ایده ها برای شتابدهنده ها کاملا باز است اما برای ایده های برتر که گمان می رود از آینده بهتری برخوردارند این انتخاب بسیار رقابتی می شود. به گونه ای که در بعضی موارد دیده می شود که صاحبان ایده به انتخاب شتاب دهنده ها می پردازند.

 

دومین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

نظریه های استارتاپ ها با توجه به زمینه فعالیت شان که می تواند فناوری های بیوتکنولوژی، فناوری های مالی (FinTech)، تکنولوژی های پزشکی (MedTech)، تکنولوژی های پاک و… باشند؛ در دسته ها یا گروه های مشابه به هم تقسیم شده و توسط شتاب دهنده ها حمایت می شوند.

 

سومین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

شتابدهنده ها لزوما نیاز به فضای فیزیکی ندارند، اما بسیار متداول است که یک جایگاهی مانند یک شرکت یا یک آموزشگاه تهیه کرده و به گروه های مختلف اختصاص دهند تا آنان بتوانند فعالیت های اولیه خود را در آن جا آغاز کرده و همان جا نیز کارگاه های آموزشی برگزار گردد.

شتابدهی استارتاپ ها

چهارمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

اگر شتابدهنده ها نتوانند یک فضای کاری مشترک را به گروه ها ارائه کنند، طی یک برنامه ریزی با تیم ها به صورت دوره ای ملاقات می کنند و در جلسات مختلف هر آن چه که لازم باشد را در اختیارشان قرار می دهند.

 

پنجمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

تمرکز شتابدهنده های استارتاپی بیشتر بر روی گروه ها با تیم های کوچک صورت می گیرد تا استارتاپ هایی که با یک نفر بنیان گذار شروع می شوند. شتابدهنده استارتاپی معتقدند که هرگز یک نفر برای راه اندازی یک استارتاپ کافی نیست.

 

ششمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

در همه کشورها شتابدهنده ها با سرمایه گذاران استارتاپ متفاوت می باشند، اما در کشور ایران معمولا شتاب دهنده ها با سرمایه گذاران یکسان می باشند که سرمایه گذاری شتابدهنده ها در استارتاپ ها نسبت به سرمایه گذاری سرمایه گذاران بر روی استارتاپ ها عادلانه تر ( با درصد سهام کمتر ) صورت می گیرد.

 

هفتمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

نرخ پذیرش درصد سهام استارتاپ و سرمایه گذاری شتابدهنده ها در موراد مختلف (متناسب با میزان پیشرفت آن در آینده) کاملا با یکدیگر فرق می کنند.

 

 

هشتمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار:

مدل های آموزشی کسب و کار برای استارتاپ ها مبتنی بر تولید بازده سبک سرمایه گذاری، نه اجاره یا هزینه های خدمات است.

 

نهمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

 فرآیند شروع کار در شتاب دهنده می تواند به پنج مرحله متمایز تقسیم شود: آشنایی با ایده، برنامه ریزی، گروه بندی، آموزش، ارائه نسخه آزمایشی و زمان پس از ارائه محصول

 

دهمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار :

استارتاپ ها باید بعد از یک مدت مشخصی که معمولا ۴ تا ۶ ماه است از دوره آموزشی شتاب دهنده ها فارغ التحصیل شوند. در طول این مدت آن ها آموزش فشرده و مربیگری دریافت می کنند و انتظار می رود که در این مدت سرعت عملکرد و رشد آن ها بیشتر بشود.

شتابدهنده های ایرانی

یازدهمین ویژگی شتاب دهنده کسب و کار:

در پایان دوره ، شتابدهنده ها یک روز را مشخص کرده و از سرمایه گذاران مانند پیدایش متناسب با حوزه فعالیت استارتاپ دعوت می کنند و تمام شرایط فراهم می شود تا ایده پردازان بتوانند با اجرای یک دموی آزمایشی ایده خود را به آنان معرفی و سرمایه گذار مناسبی را جذب نمایند.

 

نتیجه گیری

علاوه بر ویژگی هایی که در مطلب بالا بیان شد، یکی از مهم ترین ویژگی ها این است که  تیم های شتابدهنده به عنوان یک حمایت کننده و اسمارت مانی در کنار استارتاپ ها قرار می گیرند و اصولا به این ویژگی مهم پرداخته نمی شود. این تیم های شتابدهنده در کنار مشاوره های کسب و کاری و مهارتی در حوزه های مختلف استارتاپ ها و حمایت ها و راهنمایی های لازم در مسائل و چالش های مختلف استارتاپ ها مانند امور اداری، فکری و … یک وظیفه مهم دیگری نیز به عنوان منتور شیپ دارند. پرداختن به توضیح معنای منتور شیب خارج از بحث این مطلب است اما به صورت مختصر می توان گفت که تیم های شتابدهنده به عنوان منتور شیب در حوزه های مختلف اعم از بیزنس، عملیاتی، مارکتینگ، فنی، مالی و… می توانند کمک شایانی به استارتاپ ها کنند.

تجربه پیدایش نشان داده است دلایل شکست اکثر استارتاپ ها و کسب و کار ها در حوزه های مالی و درآمدی نمی باشد و به دلیل نبود یک منتورشیب که تیم های استارتاپی را در فرصت ها و موفقیت های خطر پذیر راهنمایی کند و به آن ها مشاوره های لازم را دهد، می باشد.