شتاب دهنده استارتاپ چه کمکی به رشد و بلوغ استارتاپ می کند؟

در بعضی جا ها ممکن است شتاب دهنده دانه ( Seed accelerator ) نیز گفته شود، در واقع یک سری برنامه های مبتنی بر همبستگی ثابتی هستند که به حمایت، آموزش، برقراری ارتباط بین بنیان گذاران استارتاپ و سرمایه گذاران (پیدایش) ، بعضا سرمایه گذاری خود شتاب دهنده استارتاپ پرداخته و باعث سرعت بخشیدن به رشد فعالیت های آن استارتاپ می شوند.
در کل جهان ایده هایی که در زمینه صنعت باشند از جانب شتاب دهنده استارتاپ ها بیشتر خواهان و طرفدار دارند.

 

 

شتاب دهنده استارتاپ چگونه به استارتاپ کمک می کند؟

روال کار شتاب دهنده استارتاپ به این صورت است که پس از انتخاب شدن و بستن قرارداد یا توافق نامه، یک فضای فیزیکی یا دفتر کار را برای ایده پردازان فراهم می نمایند و طی جلسات از پیش تعیین شده به آموزش افراد و همچنین حمایت آنان در طول مسیر می پردازند.
به طور معمول و متداول شتاب دهنده استارتاپ باید جلسات بررسی ایده ها و همچنین آموزش نظریه پردازان را عمومی یا گروهی برگزار کنند تا ایده پردازان بتوانند از تجارب سایر گروه ها استفاده نمایند، اما در بعضی نقاط در سطح جهان این جلسات بین ایده پردازان و شتاب دهنده استارتاپ به صورت خصوصی برگزار می شوند.

شتابدهنده استارتاپ

خدماتی که شتابدهنده ها به استارتاپ ها ارائه می دهند

در ادامه به بیان لیستی از خدماتی که شتابدهند ها می توانند به استارتاپ ها در جهت رشد و توسعه آن ها، ارائه دهند، خواهیم پرداخت؛

– فراهم نمودن فضای کاری و تجهیزات لازم آن

– راهنمایی در تشکیل تیم سازی

– حمایت در زمینه های مختلف از جمله در حمایت های مالی، حقوقی، علمی، فنی و…

– ارائه مشاوره در حوزه های مختلف

– کمک به استارتاپ ها برای جذب سرمایه گذار های اولیه

– حمایت لازم در حوزه شبکه سازی

– راهنمایی برای ورود به بازار کار

– مشاوره های تخصصی در زمینه فعالیت استارتاپ

– دادن راهکار های افزایش درآمد

– حمایت های مالی و … برای تولید و تست محصول

– استفاده از برند شتابدهنده برای تسریع مسیر استارتاپ

– آگاه کردن استارتاپ از چالش ها و فرصت های پیش رو

– آموزش مهارت های لازم در زمینه های مدیریتی، مارکتینگ و…

– و…

شتابدهنده

آیا انواع شتاب دهنده استارتاپ را می شناسید؟

• شرکت ها یا سازمان هایی وجود دارند که تحت عنوان یک نام تجاری خاصی ثبت شده اند و صرفا بر روی فعالیت های مربوط به شتاب دهنده استارتاپ ها متمرکز هستند.

• سبک دیگری از شتاب دهنده استارتاپی وجود دارند که دقیقا مانند شتاب دهنده شرکت ها عمل می کنند و خودشان یک شرکت زیر مجموعه یا تابعه یک سازمان بسیار بزرگ تر هستند و از تجربه، سرمایه و سایر امکانات آن سازمان بزرگ تر استفاده کرده و با نام تجاری یک شرکت تابعه به عنوان یک شتابدهنده استارتاپی به تسریع رشد فعالیت ایده پردازان کمک می نمایند.

• نوع خاصی از شتاب دهنده استارتاپی نیز وجود دارند که وابسته به یک سازمان یا نهاد دولتی بوده و به طور مشخص بودجه ای از دولت جهت حمایت از استارتاپ های نوپا دریافت می نمایند. این سازمان ها علاوه بر این که می توانند به عنوان یک شتاب دهنده به آموزش و حمایت افراد جهت رشد نظریه خود کمک نمایند، همچنین می توانند در صورت صلاحدید به سرمایه گذاری در استارت آپ ها نیز بپردازند.