چه اتفاقی در شتاب دهنده ها می افتد؟

نقش شتابدهنده ها

شتابدهنده ها به شرکت ها کمک می کنند تا به فرآیند معرفی اولیه ایده و برنامه خود، تأمین منابع و سرمایه اولیه ساخت آن، شناسایی بخش های جذاب برای مشتری و ارائه محصولات شان سرعت ببخشند. به طور کلی شتاب دهنده ها برنامه هایی برای مدت زمان محدود (حداکثر ۶ ماه) را به کارآفرینان استارتاپ ها به منظور آشنایی با روند جدید سرمایه گذاری می دهند.

شتاب دهنده ها همچنین دارای شبکه ارتباطات گسترده ای در سطح جامعه و سازمان ها هستند که به وسیله این ارتباطات می توانند به موفقیت کارآفرینان کمک ارزشمندی نمایند.

 

 

اولین شتابدهنده ها در کجا ظاهر شدند؟

طبق بررسی های پیدایش اولین شتابدهنده “وای-کامبینیتر” Y Combinator بود که در سال ۲۰۰۵ در شهر کمبریج ماساچوست، توسط پل گراهام شروع به فعالیت کرد و پس از مدتی به دره سیلیکون منتقل شد.

بعد از آن، این نوع فعالیت و تشکیل شتابدهنده ها، در سال ۲۰۰۶ با تک استارز Techstars و در سال ۲۰۰۷ با سیدکمپ Seedcamp، در سال ۲۰۱۰ با استارتاپ بوک کمپ Startupbootcamp، در سال ۲۰۱۱ با ویلدکترز Wildcatters، چند شتابدهنده دیگر زیر مجموعه SOSV و بومتون بولدر Boomtown Boulder در سال های ۲۰۱۴ که جزو اولین شتاب دهنده هایی بودند که در سطح جهان شروع به فعالیت کردند؛ ادامه پیدا کرد. تا به امروزه که فعالیت شتابدهنده ها آن چنان گسترش پیدا کرده است که هرکسی یک ایده برای استارتاپی داشته باشد، به عنوان اولین قدم، به گوگل مراجعه کرده و نزدیک ترین و بهترین شتابدهنده های شهر یا کشور خود را پیدا می کند.

شتابدهنده پیدایش

چرا باید استارتاپ ها به شتابدهنده ها مراجعه کنند؟

هر ایده ای برای تبدیل شدن به یک مدل تجاری موفق نیازمند یک بیزینس مدل در ادامه آن نیازمند تهیه بیزینس پلن است. در مسیر تبدیل شدن ایده ها به ایده تجاری و استارتاپ، نیازمند حامی هستند که این حامی را می توان شتابدهنده نظر گرفت. شتابدهنده ها با ارائه خدماتی مانند سرمایه برای ساخت تیم، امکاناتی مانند فضای کاری، حضور متخصصان و مشاوران خبره در حوزه های مختلف فنی ، مارکتینگ و … ، راهنمایی در ترسیم بیزنس مدل و در پی آن پیزنس پلن، شناسایی جریان های درآمدی و… زمینه تبدیل شدن یک ایده به استارتاپ و همراهی آن ها تا موفقیت را ایجاد می کنند.به طور کلی می توان گفت استارتاپ ها ، با یک ایده وارد شتابدهنده ها می شوند و به عنوان یک استارتاپ با جریان های درآمدی مستمر و نمونه محصول تست شده از آن ها خارج می شوند.

شتابدهنده های استارتاپ

انواع دسته بندی فعالیت شتاب دهنده ها کدام ها هستند؟

 

۱- شتاب دهنده های سخت افزاری :

اولین گروه، شتابدهنده های سخت افزاری بودند در دره سلیکون پدید آمدند. این دسته از شتابدهنده ها بر نوآوری فناوری های بیوتکنولوژی متمرکز می شوند و به یاری ایده های نو و استارتاپ های نوپایی که تصمیم دارند در این راستا قدم بردارند می پردازند.

 

۲- شتاب دهنده های فین تک (FinTech) :

شتابدهنده هایی هستند که در جهت فناوری ها و نوآوری های مالی حرکت می کنند. از نمونه این شتابدهنده ها می توان به شتابدهنده فینووا (Fintech Innovation Nova) اشاره کرد که از همکاری بین شرکت “ارتباط فردا” و “دانشگاه امیرکبیر” در سال ۱۳۹۴ تشکیل شده است.

 

۳- شتاب دهنده های مدتک (MedTech) :

شتابدهنده های مدتک یا تکنولوژی پزشکی، شتابدهنده هایی هستند که از استارتاپ های نوپا در جهت سلامتی، ژنتیک، دارو و … گام برمی دارند حمایت می نمایند. از نمونه های بارز و موفق این شتابدهنده ها می توان به مجموعه “پرسیس” اشاره کرد که گروه ها با ایده های در حوزه سلوله های بنیادی، دارو، تجهیزات مهندسی پزشکی و دیگر مواردی به علم پزشکی مربوط می شود را فراخوانی کرده و پس از بررسی همکاری با آنان را آغاز می نماید. “ام تیم” از نمونه دیگر شتابدهنده های ایرانی است که از شرکت های دانش بنیان و یا استارتاپ های فعال در حوزه علوم پزشکی و ژنتیکی حمایت می نماید.

 

۴- شتاب دهنده های زیستی :

نوع دیگری ازشتابدهنده ها می باشند که برنامه های آن ها در زمینه زیست فناوری وجود دارد و از ایده ها و استارتاپ هایی که در جهت حمایت از محیط زیست و اکوسیستم هستند میزبانی می کنند. به طور مثال بعضی استارتاپ ها در زمینه وسایل نقلیه پاک مشغول به فعالیت شده اند و ما می توانیم آن ها را در این حوزه جای دهیم.